Jak získat práci v evropské centrále eBay

Na to, abyste zastávali kvalifikovanou pozici v zahraničí, nemusíte vždy čekat roky. Například Radim Quittek dokončil studia na pražské VŠE teprve před třemi lety a dnes ve švýcarském Bernu pracuje pro evropskou centrálu aukčního portálu eBay. „Srovnal bych to se společnostmi jako Google nebo Facebook. Klade se důraz na výkon, ale firma se stará, abychom byli spokojení. Ve firmě máme posilovnu, fotbálek a masáže, abychom se mohli odreagovat,” popisuje Radim.

↑ Radim Quittek (druhý zleva) pracuje v evropské centrále eBay ve Švýcarsku.

Jobs.cz: Jak ses dozvěděl, že se tato pozice otevírá?

Doporučil mě kamarád, který v eBay pracuje již delší dobu. Ve firmě totiž funguje program, který motivuje zaměstnance k tomu, aby oslovili své kamarády a známé se zajímavým profilem.

Jobs.cz: V Česku většinou na začátku přijímacího řízení pošleš životopis a motivační dopis. Bylo to ve Švýcarsku stejně?

U mě to bylo specifické tím, že šlo o doporučení. Na začátku jsem si krátce zavolal s budoucím nadřízeným. Bylo to takové úvodní oťukávání. Shodli jsme se, že by to mohlo být zajímavé pro obě strany a začalo standartní výběrové řízení. Alternativou je určitě poslání životopisu a motivačního dopisu přes web eBay, sekce Kariéra.

Jobs.cz: Jak to probíhalo dále?

Po zmíněném neformálním telefonátu jsem poslal životopis. Následovaly dva pohovory po telefonu – znovu s mým budoucím nadřízeným a také s ředitelkou finančního plánování pro evropskou eBay. Uspěl jsem a pozvali mě na osobní pohovor do Bernu. Paralelně jsem ještě musel vyplnit pár testů, mimo jiné matematický a IQ test. Tyto testy jsou specifické pro náš tým, můžete, ale také nemusíte je absolvovat, pokud se budete hlásit na jinou pozici.

Jobs.cz: S kým ses během přijímacího kola v Bernu viděl?

Během jednoho odpoledne jsem absolvoval pět pohovorů. Potkal jsem se s celkem čtyřmi členy evropského finančního týmu.  A také jsem mluvil s ředitelem strategie, aby mě viděl i někdo mimo finance. Cílem je, aby se obě strany poznaly a co nejlépe si ověřily, že spolupráce může fungovat.

Jobs.cz: Co jste během pohovorů řešili?

Každý pohovor měl jiné cíle. Testovali motivaci a osobnostní fit do týmu a do společnosti. Představili mi detailněji mé potenciální zodpovědností, roli pozice v rámci společnosti a také vyhlídky budoucího růstu. Hodnotili také můj přehled o klíčových trendech v odvětví.

↑ Radim Quittek miluje hory. I proto se mu ve Švýcarsku pracuje dobře. Foto: Archiv R. Quittka.

Jobs.cz: Jaký jsi z toho měl dojem?

Celkově mi to přišlo jako příjemné odpoledne, kdy jsem potkal mnoho zajímavých lidi. Hodně to pomohlo v mém konečném rozhodování. V práci trávím vice než 50 procent svého produktivního času, a tak si myslím, že je velmi důležité pracovat v prostředí, kde se člověk cítí dobře.

Jobs.cz: Absolvoval jsi jen pohovory nebo i třeba assessment centre?

Assessment centre  jsem neabsolvoval. Musel jsem ale vypracovat případovou studii. Dostal jsem zadání v Excelu, měl jsem 30 minut na řešení a přípravu prezentace, kterou jsem poté představil lidem, kteří se mnou vedli pohovory. Cílem bylo otestovat klíčové schopnosti nutné pro mou nynější pozici – analytické schopnosti, strukturovanost a schopnost syntetizovat a vysvětlit výsledky.

Jobs.cz: Za jak dlouho ti dali vědět, že tě berou?

Čekal jsem asi týden. Nabídkou práce to ale nekončilo. Obdobně jako v jiných amerických firmách si mě ještě prověřovali. Například zjišťovali, zda jsem nepáchal internetovou kriminalitu nebo zda mám čistý rejstřík trestů.

Jobs.cz: Co tě přesvědčilo, abys pozici vzal a odstěhoval se do ciziny?

To, že mi sedí práce a že si také můžu plnit osobní cíle. Cítil jsem, že pozice dobře pasuje na mé silné stránky a že mě to může bavit. Potkal jsem zajímavé lidi, se kterými mě lákalo pracovat. A také – mám rád hory, turistiku a lezení a na to není lepší země než právě Švýcarsko.

Jobs.cz: V jakém týmu pracuješ?

Jsme mezinárodní tým – dva Češi, Američan, Turek a Maďarka. Důležitý je i lokální tým v Německu, se kterým se často potkávám. Do Berlína létám zhruba dvakrát do měsíce.

Jobs.cz: Jak se pracuje v eBay?

Srovnal bych to se společnostmi jako Google nebo Facebook. Klade se důraz na výkon, ale firma se stará, abychom byli spokojení. Panuje tu neformální prostředí. Ve firmě máme posilovnu, fotbálek a masáže, abychom se mohli odreagovat, když potřebujeme pauzu. V průběhu roku se také konají různé neformální akce. Byli jsme například na tréninku karate a projížďce na Thunském jezeru v Alpách. Důležité je také vzdělávání – každý má tréninkový plán a rozpočet na externí tréninky.

Jobs.cz: Jakou administrativu jsi musel jako cizinec pracující ve Švýcarsku vyřídit?

Když eBay přijme pracovníka ze zahraničí, pomůže mu s přestěhováním. Mohl jsem si vybrat balíček, ze kterého jsem financoval přestěhování z České republiky. Firma mi také zajistila daňového poradce a člověka, který pomáhá se vstupní administrativou. Získat pracovní povolení je teď ve Švýcarsku komplikovanější, každopádně když máte smlouvu na dobu neurčitou v kvalifikované pozici, úřady jsou vstřícné.

Jobs.cz: Udržuješ s kolegy čistě pracovní vztahy nebo se vídáte i po práci?

Jasně. Chodíme hrát fotbal, na túry do hor i na různé koncerty a festivaly.

PROFIL: Radim Quittek, *1984

Pracuje ve společnosti eBay International v Bernu, kde je součástí centrálního finančního týmu. Předchozí zkušenosti načerpal v české pobočce poradenské společnosti McKinsey & Company, rok strávil v Belgii ve společnosti Alcatel-Lucent. Vystudoval finance na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ve volném čase rád objevuje švýcarské Alpy a dobré restaurace.

Lenka Kováříková

Hledáte práci v zahraničí? Tady je aktuální nabídka

Další články k tématu

Bývalá manažerka pomáhá postiženým uspět v práci

Markéta Sirotková je grantistka programu Nadace Vodafone Rok jinak a pracuje teď v občanském sdružení Asistence. „Snažíme se, aby firmy nabízely více vhodných míst pro zdravotně postižené. Na schůzkách se zaměstnavateli vidím, jak oceňují, že mám s touto problematikou přímé zkušenosti,“ říká Markéta, která dříve pracovala jako Operation Manager ve společnosti, která zaměstnávala několik desítek zdravotně postižených. … číst více

Bývalá PR manažerka se snaží zlepšit českou politiku

Eva Karasová dlouho pracovala jako PR manažerka. Loni se přihlásila do projektu Nadace Vodafone Rok jinak, získala grant a teď působí v neziskovém Fondu Otakara Motejla, který chce zlepšit poměry v české politice i celé společnosti. „Když jsem pracovala v komerční oblasti, měla jsem na starost podporu image firmy a produktové PR. Produkt jsem měla vždy přesně definovaný … číst více

Příběh úspěšného Čecha: z přepážky do vedení British Airways

Petr Duchek (33) miluje létání odmalička. Ve 14 letech si vysnil, že bude pracovat pro British Airways. A sen se mu více než splnil: začínal jako pracovník na přepážce, teď řídí zastoupení British Airways pro Prahu, Bratislavu a Varšavu. V kariéře se mu vyplatilo, že neskákal z oboru do oboru. „Neříkám, že deset let strávených v jedné … číst více

„Pro práci v Africe potřebujete hlavně improvizaci.”

Zuzana Beranová od dětství snila, že chce žít v Africe. Vzdala se kariéry novinářky a vystudovala diplomacii. Více než deset let strávila na ambasádách v různých afrických zemích. Dnes pracuje v Namibii pro Evropskou unii. Psaní ale k vodě nepustila. Je autorkou několika knih, nejnovější s názvem „Poslední nosorožec“ vyjde v listopadu. Jak se pracuje v Africe? ↑ Zuzana Beranová: … číst více