V září se po prázdninách vrátila nejen škola, ale i EduFórum – zajímavý projekt, který seznamuje s netradičními pohledy na vzdělávání. Na prezentaci do pražského Hubu tentokrát dorazilo asi 60 lidí. Představil se jim například Otakar Jícha s principem převrácené třídy, Petr Liko s Vím proč – novou stránkou na podporu výuky fyziky nebo Ondřej Brody a Evžen Šimera, kteří založili večerní školu pro mladé umělce.
Převrácená třída, která děti baví
V klasické škole učitel tráví 90 procent hodiny vysvětlováním látky a 10 procent zkoušením a třídnickými záležitostmi. Na individuální práci s dětmi zbývá minimum času. Podle Otakara Jíchy z Khanovy školy to frustruje nejen žáky, ale i pedagogy. Změnit to může převrácená třída, využívaná v zahraničí: „Převrácená třída znamená, že se domácí úkoly dělají ve škole a výklad látky se nechává na doma,“ vysvětluje Jícha. Učitel pro děti natočí video, ve kterém vysvětlí nějaký problém, třeba fyzikální jev. Školáci se na video doma kouknou, třeba i několikrát za sebou. Když něčemu nerozumí, zeptají se rodičů, zavolají kamarádovi nebo se podívají na internet. Druhý den jde dítě do školy s tím, že už smysl nové látky zná. Učitel pak má dost času věnovat se procvičování a individuálnímu vysvětlování. Česká odnož Khanovy školy za poslední rok přeložila už 4400 výukových videí ze zahraničí, která jsou teď volně k dispozici.
Vím proč (mám rád fyziku)
Petr Liko ze společnosti LMC představil projekt Vím proč. Jsou to výukové stránky, které vznikly ve spolupráci s firmou ČEZ. Cílem je přilákat děti prostřednictvím soutěže ke studiu přírodních věd, zejména fyziky. ČEZ, ale i další podniky, totiž budou potřebovat stále více schopných techniků, kterých je na trhu práce nedostatek. „Pokud se rozhodnu studovat fyziku na vysoké škole, je jasné, že mi už na střední škole musela jít matematika a fyzika. O tom, jestli tyto předměty budu mít rád, se však rozhoduje už na základní škole,“ popsal Petr Liko. Na stránky Vím proč děti mohou nahrávat různá videa s fyzikálními pokusy. Ostatní se na ně mohou podívat z jakéhokoliv zařízení – z mobilu, tabletu či počítače.
Scholastika – večerní škola pro umělce
Ondřej Brody a Evžen Šimera vystudovali AMU. Před dvěma lety založili Scholastiku – vzdělávací platformu pro mladé umělce. V nabídce jsou ateliéry kresby, malby, fotografie, dějin umění, dějin fotografie a grafického designu. Kurzy probíhají večer, semestr vyjde na 8,5 tisíce korun. Studentům chodí přednášet například designéři Jan Čapek, Aleš Najbrt nebo Maxim Velčovský a další umělci. „Se studenty se snažíme i cestovat, byli jsme například na bienále v Benátkách, aby poznali zahraniční kontext. Pořádáme pro ně také komentované prohlídky výstav, na kterých je přítomný třeba kurátor nebo přímo autor a studenti mohou klást různé otázky,“ řekl Ondřej Brody. Scholastika by příští rok ráda získala akreditaci, aby se stala Vyšší odbornou školou.
Zaměřeno na talentované děti
Děti oplývající mimořádným intelektem to v českém školství nemají jednoduché. Učitelé často nevědí, co s nimi a vztahy se spolužáky také nevypadají ideálně. Podle Evy Vondrákové ze Společnosti pro talent a nadání se podaří odhalit asi jen desetinu nadaných dětí, zbylých 90 procent talentů zůstává neodhaleno, a tím pádem nerozvinuto. „To je strašná škoda,“ říká Eva Vondráková, profesí psycholožka. Veřejnost podle ní k nadprůměrně inteligentním dětem občas přistupuje s předsudky – sportovní nebo umělecký talent je „povolený“, zatímco intelekt je chápán jako nespravedlivá výhoda. K tématu nadaných žáků pořádá Společnost pro talent a nadání ve dnech 21. až 23. října v Praze konferenci.
Summit GoogleAps v Praze
Na konferenci pozvala hosty EduFóra i Jana Kolaříková, konkrétně na GoogleAps Summit, který proběhne 12. až 13. října v Praze. Uživatelé, ale třeba i učitelé získají inspiraci, jak aplikace Googlu zdarma využívat pro život i vzdělávání. „Na summit přijedou speakeři z londýnské centrály Google,“ uvedla Jana Kolaříková.
Jana Machálková