Nábory nejsou vždy ideální – kandidátů nebývá mnoho a rozpočty na pozice mají svůj strop. Když hrozí, že mzda neporazí konkurenční nabídky, pomůže chytře poskládaný balíček výhod a fér komunikace. Zkušená recruiterka Barbora Smejtek Školaudy radí, jak na to.

1. Nabídněte pozici „přespolním“
U některých pozic to nejde, ale u spousty ano. Pokud má firma odvahu zaměstnávat lidi v hybridním, či remote režimu, může hodně získat.
„Flexibilita a remote spolupráce jsou často šikovným řešením. Nemusíte tak lovit například v drahé Praze či Brně, ale můžete sáhnout do regionu, kde není tolik zajímavých pracovních příležitostí a kde jsou finančně cca 10 až 20 % níže,“ radí zkušená recruiterka.
Pokud zveřejníte pozice i v přilehlých regionech, uveďte ale na začátku podmínky dojíždění, třeba jednou nebo dvakrát do měsíce, podle potřeby. Nezapomeňte také, že musíte mít od začátku jasně daná kritéria výkonu.
„Nastavte si už v průběhu zkušebky klíčové metriky, na které se budete koukat. Ne všude je možné sledovat tvrdá čísla, ale určete si technické parametry, podle kterých poznáte, že najatý člověk podává požadovaný výkon.“
- Příklady KPI: uzavřené ticketové úkoly/čas do vyřešení, počet zpracovaných případů, kvalita dle peer review, NPS interních „klientů“.
- Domluvte si reporting (týdenní souhrn, sdílený dashboard).
- V pracovní smlouvě/DPP uveďte popis (případně počet) výstupů a jejich hodnocení, ne jen „pracovní dobu“. Dobře specifikujte agendu a nastavte očekávání.
2. Upravte úvazek
Toto řešení se hodí i v případě, že vám „snížili budget“ na pozici během výběrka. Nemělo by se to stávat, ale když už k tomu dojde, recruiterka radí upřímnost:
„Pokud se objeví problém, buďte fér a jasně to komunikujte. Zkuste kandidátovi nabídnout více možností, jak ten průšvih vyřešit. Co třeba zkrátit úvazek? To chce skoro každý, ale málokdo to má.“
Podle Školaudy může být i hodina denně pro kandidáta velký benefit:
- vyhne se odpoledním kolonám,
- stihne dřív vyzvedávat děti,
- ušetří za hlídání,
- má víc času na rodinu nebo na své koníčky.
Když se k tomu přidá třeba ještě možnost čerpat home office nad rámec původní nabídky nebo větší flexibilita, pokud jde o místo a čas výkonu práce, jsou to už pádné argumenty, jak kandidáta přesvědčit, aby místo navzdory nižší odměně přijal.
„Taková úprava pracovní doby může dělat zázraky. A v momentě, kdy je úvazek 0,9 nebo 0,8, tak co si budeme říkat, pracovník full time agendu většinou zvládne. Přesto s touto kartou neumí řada zaměstnavatelů hrát.“
3. Zkuste přesah do jiné agendy a budgetu
Každá byznysová jednotka má obvykle svůj rozpočet. S tím se dá podle recruiterky zejména v případě juniornějších pozic také pracovat a upravením role dosáhnout na rozpočet jiné jednotky.
„Upravit agendu je další možností, jak řešit nedostatek financí. Třeba ze tří čtvrtin pozice bude zaměstnanec pracovat pro zákaznický servis a z jedné čtvrtiny pro marketing. HR svět je o kreativitě a znalosti businessu, který zastupujete.“
4. Postupujte citlivě
Jestliže se změnila pravidla během výběrka, vždy poskytněte vybraným kandidátům dostatek času, aby si mohli vaše návrhy, jak situaci řešit, rozmyslet. Buďte také připraveni si vyslechnout a zvážit jejich případné protinávrhy.
Co nikdy nedělat: Tvářit se, jako by nic, na konci výběrka podseknout nabídku třeba o deset i víc procent nebo třeba zrušit práci z domova. To naprostou většinu kandidátů právem odradí.
„Velká nekalost je i zrušení role, prostě nabídka tak nějak vyšumí bez uzavření smlouvy. Nikdo není rád, když se změní pravidla hry, ale je potřeba to přiznat a aktivně to řešit,“ radí Barbora Smejtek Školaudy.
Checklist pro hiring na pozici (nejen) s nižším rozpočtem
- Mám otevřenou pozici i pro regiony mimo velká města, nastavené podmínky dojíždění a KPI pro remote režim práce.
- Vím co hledám a umím to kandidovi přetlumočit – jinak řečeno znám roli a její názvosloví.
- Mám v záloze možnost menšího úvazku (např. 0,9, 0,8 i 0,7) s jasným popisem výhod.
- Pokud dojde ke změně rozpočtu, transparentně komunikuji změnu i její výši.
- Nabídnu protihodnotu: kratší úvazek, možnost rozšířeného remote/hybrid pracovního režimu, úpravu role s přesahem do jiné agendy (a rozpočtu).
- Dám kandidátovi čas vše si rozmyslet a prostor přijít s vlastními návrhy
Kdo je Barbora Smejtek Škaloudy
HR & recruitment konzultantka a školitelka, známá svými praktickými tipy pro nábor a prací s daty a AI v HR. Vystupuje na odborných akcích a je aktivní hlasem HR komunity na sítích, zejména na LinkedIN, kde si získala početné publikum. Od roku 2013 Působí jako headhunter na volné noze a pravidelně sdílí své zkušenosti v rozhovorech, v podcastech a na konferencích.