Kdo má na práci z domova nárok? Komu budou zaměstnavatelé přispívat na náklady? Může firma home office nařídit? Přinášíme odpovědi ve spolupráci s advokátní kanceláří HAVEL & PARTNERS.

Jaký zákon řeší práci z domu
Home-office využívá od covidu v nějaké formě spousta firem, i když někdy spíš jen jako formu bonusu pro své zaměstnance. Ať už fungují firmy v hybridním modelu, nebo se rozhodly postavit tým kompletně na práci na dálku, musí se řídit pravidly vyplývajícími ze zákona č. 281/2023 Sb., který loni novelizoval zastaralý zákoník práce.
Vše černé na bílém
Dřívější víceméně ústní dohodu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem nahradila nutnost písemné dohody. Bez ní by zaměstnavateli hrozila pokuta až do výše 300 000 Kč. Sjednána může být samostatně, nebo jako součást pracovní smlouvy. Obsah dohody není nijak vymezen, nemělo by v ní však chybět domluvené místo či místa výkonu práce na dálku. Upřesňující podmínky jsou jen doporučené:
- rozsah práce konané na dálku
- způsob komunikace mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem
- způsob zadávání a kontroly práce
- určování rozvržení pracovní doby
- způsob náhrady nákladů vzniklých při výkonu práce na dálku zaměstnavatelem
- zajištění a kontroly bezpečnosti a ochrany práce.
Výpovědní doba
Dohodu o práci na dálku je možné kdykoliv bezdůvodně vypovědět s výpovědní dobou 15 dní. Domluvit se však můžete i na zkrácení či prodloužení této doby, nebo dokonce na tom, že ukončení dohody výpovědí není možné. Což je užitečné zejména tehdy, když pracujete na dálku třeba z druhého konce republiky nebo se díky home-office staráte o nemohoucí babičku.
Volba zaměstnavatele
Ani po novelizaci nemáte na práci z domova automaticky nárok. Vaši žádost o home-office může smést zaměstnavatel ze stolu. Ani skupina zákonem zvýhodněných zaměstnanců nemůže počítat s tím, že dostane svolení. Zaměstnavatel by jim sice měl vyjít vstříc, ale nemusí. Ne každá práce se dá dělat z domu. Zaměstnavatel je však povinen svoje zamítavé stanovisko sdělit žadateli písemně.
Podle zákona do této skupiny zvýhodněných zaměstnanců patří:
- těhotné ženy
- lidé pečující o dítě mladší 9 let
- ti, kteří dlouhodobě pečují o osobu závislou na jejich pomoci spadající do II.– IV. stupně závislosti, což je středně těžká až úplná závislost.
TIP: Nakolik můžete v nabízené práci můžete využívat home office? Než nastoupíte, konkrétně se na to vyptejte.
Na jedné straně vám zaměstnavatel nemusí home-office umožnit, na druhé straně vám ale může na nezbytně nutnou dobu práci na dálku písemně nařídit. Samozřejmě s ohledem na druh vykonávané práce a s přihlédnutím k tomu, zda máte vhodné místo způsobilé k požadované práci. Jde to však pouze v mimořádných situacích, jako byla třeba pandemie, a jen v případě, že tak stanoví opatření orgánu veřejné moci.
Náhrada nákladů
Náklady spojené s výkonem práce zaměstnavatel může, ale nemusí proplácet. Záleží na tom, jak se dohodnete. Informaci o způsobu náhrad můžete mít v pracovní smlouvě, v rámci kolektivní smlouvy nebo stanovenou vnitřním předpisem. Vždy v písemné podobě. Pokud se bude váš chlebodárce podílet na náhradě nákladů, má dvě možnosti, jak se s vámi vyrovnat:
- Podle prokazatelných nákladů, které vám vznikly v souvislosti s prací na dálku.
- Paušální částkou, jejíž výše je stanovená prováděcí vyhláškou 299/2023, což je od 1. 1. 2024 4,50 Kč za každou započatou hodinu práce. Tato náhrada nepodléhá dani z příjmu.
Pokud si s vámi zaměstnavatel nesjedná způsob, jakým se bude určovat výše náhrady, nebo ho nestanoví vnitřním předpisem, budete mít právo na náhradu těch nákladů, které zaměstnavateli prokážete.
Neumožňuje váš současný zaměstnavatel práci na dálku? Projděte si nové nabídky práce na Jobs.cz. Možná natrefíte na firmu, která nabízí plný úvazek formou remote.