Napsat hezký životopis dnes s pomocí internetu svede skoro každý. Personalisté proto vymýšlejí stále nové způsoby, jak si uchazeče co nejlépe „proklepnout“. V našem seriálu vám postupně představíme 4 náborové techniky, se kterými se při hledání práce můžete setkat. V dnešním díle, který je již poslední, se podíváme na assessment centre.
Skupinová metoda výběru
Assessment centre (AC) je skupinová metoda výběru. AC trvá obvykle půl dne nebo i celý den a je na něj pozvána skupinka 5 až 10 uchazečů. Ti společně i samostatně plní různé úkoly, řeší případové studie, vyplňují znalostní testy, prezentují své myšlenky a názory.
» TIP: Založte si na Jobs.cz profesní profil a firmy vás s nabídkou osloví samy
Máte smysl pro humor?
Kandidáty celou dobou pozorují hodnotitelé – často jde o manažery, kteří obsazují volné místo ve svém týmu. Sledují, jak se kdo z kandidátů v AC chová, jestli je týmový nebo solitérní hráč, jestli je kreativní, dokáže jednat s lidmi, zvládá zátěžové situace, má smysl pro humor a podobně. Dost možná, že vy sami během AC o své osobnosti zjistíte věci, o kterých jste neměli tušení.
Pro juniorské i obchodní pozice
„Assessment centra se využívají zejména u pozic, kde se vyžadují specifické požadavky a potenciál do budoucna – jsou to například absolventské, juniorní pozice ale i pozice obchodnické a operátorů call centra, kde je pracovník v přímém kontaktu s klientem,“ říká Jiří Halbrštát, marketingový manažer personální agentury Manpower.
Pomocí AC se zaměstnavatelé snaží zjistit ty vlastnosti a dovednosti kandidátů, které se pouze z přečtení životopisu poznat nedají. „Jde například o schopnost komunikace, řízení, prezentace, schopnost prosadit se nebo nadchnout tým pro společnou věc,“ uvádí Jiří Halbrštát.
Jak to celé probíhá?
AC obvykle začíná tak, že personalista představí hodnotitele, poté firmu jako celek a pracovní pozici, která se obsazuje. Poté se představí každý z uchazečů. „Už během jejich prvního vystoupení se hodnotí sebevědomí, plynulost projevu, přirozenost, ale i schopnost navodit příjemnou atmosféru, vzbudit sympatie a podobně,“ upřesňuje Halbrštát.
Skupinový úkol: jak na problémového klienta
Poté může na řadu přijít skupinový úkol. Uchazeči dostanou zadání modelové situace, například stížnost od problémového klienta nebo sestavení rozpočtu na firemní akci. Je jen na nich, jak se řešení zhostí. Hodnotitelé přitom pozorují, kdo si bere první slovo, kdo vymýšlí smysluplný postup a kdo se naopak drží zpátky. Kromě skupinových úkolů se AC skládá i ze samostatných úkolů, kdy každý z uchazečů hodnotitelům představí své vlastní řešení.
Závěrečný pohovor
Závěr AC může mít podobu pohovoru – s personalistou a hodnotiteli. Budou se vás ptát, jak jste se v simulovaných situacích cítili, případně vám dají zpětnou vazbu na to, jak jste se (ne)projevovali. Další otázky se mohou točit kolem motivace zastávat danou pozici, vzdělání a podobně – prostě klasický pohovor. Pokud na konci padne otázka: A kdy můžete nastoupit? můžete si v duchu gratulovat – assessment centre jste zvládli.
Jana Machálková
Čtěte dál:
» Behaviorální pohovor jde víc do hloubky. Připravte se na něj