Pracovat na volné noze s sebou nese povinnost být v terénu daleko častěji, než jste byli zvyklí v klidu kanceláře jako zaměstnanci. Zkrátka klienti za vámi sami od sebe jen tak nepřijdou, vy musíte oslovit je.
» 2 minuty čtení «

↑ Dopoledne za klientem, odpoledne za klientem, večer za klientem… Jak to stíhat?
Hledání klientů
Aktivní oslovování klientů představuje mantru úspěchu začínajících podnikatelů na volné noze. Než si vytvoříte svými výsledky takovou pověst, aby vás klienti kontaktovali sami od sebe, musíte absolvovat hodně schůzek, být na cestách, což přináší změnu, které se musíte přizpůsobit.
Přinášíme tipy na několik pomocníků, kteří vám mohou být na cestách užiteční:
1. Diář
Klasický papírový zápisník opravdu nevyšel z módy, naopak! Je to spolehlivý pomocník pro vaše plánování, zápisky ze schůzek a oproti technologickým vymoženostem se nemusíte bát vymazání dat a poruch. Výběrem kvalitního diáře v seriózním koženém provedení dokreslíte image pečlivého a důvěryhodného obchodního partnera, kterému záleží na výsledcích práce.
2. Boogie Board
Zvláštní název, že? Původně dětská hračka na kreslení se stala vyhledávanou prezentační pomůckou podnikatelů. Boogie Board představuje digitální zápisník pro kreslení a psaní tvořený LCD displejem, kam pomocí stylusu nakreslíte například návrh struktury nového webu, načrtnete klientovi kalkulaci projektu a podobně. Své návrhy potom pomocí jediného tlačítka „erase“ vymažete a hned můžete na plochu LCD tabulky kreslit další návrh, když se vám třeba první nepovedl.
3. Handsfree sada
Nejen taxikáře, ale i obchodní cestující či marketéry můžete stále častěji spatřit s cestovní handsfree sadou pro telefonování u ucha. Z úspěšných podnikatelů je využitím této pomůcky známý třeba zakladatel Socialbakers Jan Řežáb. Často řídíte, sedíte ve vlaku, píšete na PC a přitom potřebujete telefonovat. Použití handsfree příslušenství vám šetří čas a je i bezpečnější.
4. Kancelář v mobilu
Aneb chytrý telefon se správným mixem nastavených aplikací usnadňujících vaši dostupnost, když zrovna nesedíte v kanceláři u počítače. Každému freelancerovi se dříve nebo později přihodí, že ve dni plném schůzek, bez přístupu k datům a dokumentům, musí urgentně řešit požadavky klienta, poslat smlouvu, fakturu, timesheet… Co s tím? Naštěstí většina pracovních aplikací, které ke své agendě potřebujete, má svoji alternativu v mobilní aplikaci. Nastavte si je! Ať jde již o aplikace Dropbox pro sdílení dokumentů, fakturační apps jako Fakturoid, Evernote, Skype, Gmail. Buďte online, i když jste prakticky offline.
5. Vizitka
Klasická pomůcka, jak zůstat zapamatovatelný a dohledatelný. Nepodceňujte je a před cestou za schůzky s klienty si zkontrolujte, zda-li s sebou máte dostatek těchto malých pomocníků. Vždyť vizitka není pouze nosičem základních kontaktů, ale také prostředkem, jak nový kontakt zaujmout. Dejte si záležet na jejím zpracování a obsahu, aby neskončila v koši, ale naopak na stole na očích vašich potenciálních zákazníků.
Jiří Kocourek, konzultant PR & firemní komunikace
jiri.kocourek@gmail.com