Zaujměte v jedné minutě: Nacvičte si Elevator Speech

„Tak nám o sobě něco řekněte,“ zazní na úvod pracovního pohovoru. „A stihněte to, než vyjedeme výtahem do našeho patra.“ Uf, vydechnete v duchu, ale nezbývá vám, než spustit. „Jsem flexibilní a kreativní. V posledních čtyřech letech jsem pracoval jako obchodní zástupce…“ Opravdu si myslíte, že tak získáte své vysněné místo? Ve skutečnosti jste právě použili to, čemu se říká vražedné věty. Jak se tedy představit, abyste se personalistům vryli do paměti a zavolali vám, že vás berou?

shutterstock_163387808

↑ Lektorka Marcela Janíčková učí, jak zaujmout personalistu nebo investora za pouhou minutu hovoru.

Na slovíčko ve výtahu

Marcela Janíčková, specialistka komunikace, radí se na osudovou minutu pořádně připravit. Svým klientům pomáhá definovat jejich osobní značku a mimo jiné s nimi procvičuje Elevator Speech, tedy výtahovou řeč. O této zajímavé formě prezentace si s ní povídala redaktorka Jobs.cz Lenka Kováříková.

Jobs.cz: Z čeho vznikl název Elevator Speech?

V překladu to znamená výtahová řeč. Traduje se historka, že začínající podnikatel měl skvělý nápad a potřeboval odchytit investora. Počíhal si na něj ve výtahu, odkud mu nemohl prchnout. Podnikatel tak měl skutečně jen několik málo pater na to, aby představil svůj nápad a domluvil si schůzku. Elevator Speech je řekněme tak minutové představení nápadu nebo sebe sama.

Jobs.cz: Cílem tedy není vychrlit najednou vše, ale spíš vzbudit zájem?

Rozhodně. Cílem není mluvit rychle a vychrlit o sobě nebo svém nápadu všechny informace. Cílem je říci jen tolik, abychom druhou stranu zaujali a aby chtěla slyšet víc.

Jobs.cz: V jakých situacích se dá Elevator Speech použít?

Třeba na konferenci nebo workshopu, kde potřebuji představit sebe, firmu, kterou zastupuji nebo svou práci. Nebo na pohovoru, kde se chci odlišit od ostatních uchazečů. Mohou ji používat také pracovníci v marketingu nebo prodeji, když potřebují oslovit zákazníky a chtějí jim dát jasnou informaci, v čem jsou jiní nebo v čem může být spolupráce přínosná.

Jobs.cz: Na představení sebe sama nebo své práce mám někdy třeba jen pár minut. Jak se na ně připravit, abych je naplno využila?

Doporučuji napsat si na papír pět věcí, kterými se odlišuji od ostatních. Dejte si ale pozor na slova typu jsem kreativní nebo flexibilní. Vždy musíte být schopni doložit je konkrétními příklady.

Jobs.cz: Co když mám pocit, že lidí jako já je spousta?

Spolupracovala jsem s mladým mužem, který se dostal do užšího kola výběrového řízení. Hledali jsme v jeho životopise, čím ho odlišit. Studoval zahraniční univerzitu v Německu a tvářil se, že je to vlastně zcela běžné. Tak jsem se ho zeptala, kolik jeho spolužáků ze střední školy šlo studovat do zahraničí. Ukázalo se, že byl ze sta maturantů z ročníku jediný. Tak jsme našli, na čem může stavět. Podobným způsobem najdete své silné stránky i vy.

shutterstock_21280954

↑ Jsem flexibilní a kreativní. To je podle Marcely Janíčkové typická „vražedná věta”, kterou svou výtahovou rychlořeč zaručeně zkazíte.

Jobs.cz: Myslíš, že je lepší si takovou přípravu udělat ve dvojici, aby mi něco neuniklo?

Doporučuji si přípravu udělat nejdřív o samotě. Nezávislé oko vám pak může pomoci vyhmátnout něco, co vy sami opomenete. O pomoc můžete požádat někoho blízkého nebo specialistu na komunikaci. Formou individuální konzultace vám pomůže vyladit, co chcete sdělit.

Jobs.cz: Proč bych za to měla někomu platit? Rada kamarádky by mohla stačit, ne?

Na workshopu nebo sezení jde o to vystoupit z takzvané zóny komfortu, tedy ze situace, kdy jsem jen sama se sebou. Pracujeme v přibližně osmičlenné skupině. Účastníci trénují, jak se představit ostatním, aby se jim vryli do paměti. Zpočátku mají pocit, že na nich není nic speciálního. Zkoušejí si, co říct, čím zaujmout, jaký „otvírák“ použít.  Děláme také výtahový test, kdy s nimi skutečně nacvičujeme ve výtahu. Poznají, jaký je rozdíl mezi prezentací skupině a jednotlivci, odcházejí s konkrétními tipy na přípravu Elevator Speech, tipy, jak začít konverzaci, upozorněními na takzvané vražedné věty a podobně.

Jobs.cz: Vražedné věty? Co to je?

Jde o věty, které komunikaci neotvírají, ale naopak zabíjejí.  Místo, abychom popsali, že představovaný nápad je přínosný a stojíme si za ním, dopředu se omlouváme. Vražedná je třeba věta: Ráda bych vám představila své skvělé webové stránky. Patří sem také negativně formulované věty, třeba: Nechci vás teď vyrušovat, ale mám pro vás něco zajímavého. Tyto věty postrádají energii, pozitivní náboj a naopak obsahují skryté obavy.

Jobs.cz: A jak by takové věty vypadaly „správně“?

Snažím se vyhýbat dogmatickým radám. Vždycky zjišťuji, komu bude klient svou myšlenku nebo produkt představovat, zda to bude velmi profesionální a formální prostředí nebo přátelské setkání v kavárně. Důležitý je také osobnostní typ samotného prezentujícího. Elevator Speech totiž vyžaduje, abyste byli dost asertivní a naprosto věřili tomu, co říkáte. A to se nedá naučit na jednom setkání. Někdo půjde přímo na věc a řekne: Dejte mi minutu vašeho času a já vám ukážu, jak na těchto webových stránkách zábavně představíte svůj výrobek. Pro někoho to bude moc násilné. Může pak použít otázku. Otázky jsou skvělé „otvíráky“, protože zahrnují přemýšlení, zvídavost, představivost druhé strany. Dají se třeba použít obraty typu: Už jste slyšeli, že…,Víte jak… a podobně.

Jobs.cz: Dají se zásady Elevator Speech použít i během pracovním pohovoru?

Určitě ano. Doporučuji, aby se uchazeči na sebe podívali očima personalisty. Aby se zamysleli, proč právě oni jsou mezi dejme tomu padesáti uchazeči ti praví. Spíše než chronologicky odříkat, kde pracovali, je lepší připravit si pro každou pozici svůj největší úspěch nebo z čeho se nejvíce poučili. Nebo klidně i zábavnou historku, která personalistovi naznačí, že dokážete být tvořiví a přinést do firmy nový pohled. Skvělá příležitost pro nácvik vlastní Elevator Speech je přijít na některý z mých otevřených workshopů a zažít „výtahovou jízdu“ na vlastní kůži.

Lenka Kováříková
lenka.kovarikova@jobs.cz

Další články k tématu

Co musí umět dobrý lektor a jak ho poznáte

Tak takhle bych dokázal učit taky, pomysleli jste si možná po nevydařeném firemním školení. Zdání ale může klamat. Práce lektora je totiž poměrně náročným řemeslem, jak říká Radomil Bábek, generální ředitel a spolumajitel vzdělávací společnosti Everesta. „Znám lektory, kteří jsou na první pohled silně introvertní. Při vystoupení před lidmi se ale mění. Chtějí vystupovat, a když … číst více

Synovi nešla škola, matka založila doučovací firmu

Jaroslava Peroutková z Chotěboře po kariéře novinářky a třech vychovaných dětech zúročila své zkušenosti s nejmladším synem. Otevřela si doučovací studio pro děti s poruchami učení. „Zjistila jsem, že změnou přístupu a speciálním doučováním je možné školní prospěch hodně vylepšit a dítěti i zvednout sebevědomí,“ říká zakladatelka firmy Doučko se Slávkou. Se svým nápadem loni uspěla v regionálním kole Rozjezdů na … číst více

Tipy na březnové kurzy pro lepší kariéru

Mohlo by se zdát, že rady ohledně životopisu, plánování kariéry a pohovoru jsou platné maximálně čerstvým absolventům nebo lidem na nižších kariérních postech. Pokud jste se ale po několika letech v jedné firmě rozhodli změnit kariéru, můžete během psaní CV, oslovování firem a přípravy na pohovor lehce znejistět. Přinášíme vám proto tipy na pár kurzů, které … číst více

Co nového na vás chystají personalisté? Nedejte se zaskočit

On-line životopisy a profily, assessment centre, rozřazovací pohovor po telefonu – někteří zaměstnavatelé jdou ještě dále. Nenechte se zaskočit, až po vás budou chtít, abyste na dálku na kameru odpovídali na jejich dotazy, nebo se pokusí odhalit vaši osobnost a přístup k práci dříve, než vás uvidí naživo. Videodotazníky Možná už jste zažili rychlý pohovor po … číst více