Přednášky z konferencí TED patří k nejlepším zdrojům informací, nových trendů, inspirace a zábavy. Řečníci se potýkají s nelehkým úkolem – vměstnat svou myšlenku do maximálně 20 minut a ještě přitom upoutat a pobavit, nebo dokonce ohromit. O tom, že se jim to daří, svědčí nejen obrovský zájem o vstupenky na výroční konference, ale také vzrůstající počet lokálních a tematických odnoží, které se pod hlavičkou TED konají po celém světě včetně Česka. Záznamy z konferencí tak představují skvělý příklad pro všechny, kdo připravují prezentaci a chtějí svými slovy náležitě upoutat pozornost.
Snad každý už někdy prezentoval na poradě, vedení společnosti, klientovi nebo i širšímu publiku. Klíčem ke skvělým prezentačním dovednostem je především častý nácvik. Kromě praxe vás mohou nakopnout také kurzy prezentačních dovedností, které můžete najít na Jobs.cz. Anebo se podívejte na skvělé řečníky konferencí TED a všimněte si, jak se jim daří vykřesat z průměrného sdělení inspirativní přednášku, při které zapomenete na čas.
Ken Robinson: Neberte se smrtelně vážně
Přednášky sira Kena Robinsona patří mezi nejsledovanější. Autor v nich nabádá zejména ke změně výuky na školách. Místo aby o tématu jen mentoroval, splétá dohromady fakta, humor, osobní příběh a vy ani nevíte jak, a najednou je jeho 20 minut za vámi. Během nich načerpáte celou řadu nových informací, aniž byste se cítili přehlceni. Za tímto přístupem jistě stojí mnohaletý zájem o problematiku, ale také nezbytný nadhled a schopnost nebrat sebe sama příliš vážně.
Hans Rosling: Vdechněte datům život
Když nedokážete říci věci jednoduše, pak jim dostatečně nerozumíte, řekl Albert Einstein. I to nejsložitější téma se dá oživit příkladem nebo praktickou ukázkou. Můžete namítnout, že oblast vašeho zájmu je natolik obsáhlá, že v několika minutách představit nejde. Inspirujte se Hansem Roslingem, švédským lékařem, akademikem a statistikem. V deseti minutách svede nastínit očekávaný růst populace a relativizovat vnímání západních a rozvojových zemí. Ilustrovat velký objem dat mu pomáhá nejen srozumitelný graf, ale i plastové krabice. Svou přednášku navíc místo „suchého” čísla uvede vzpomínkou ze školy, ke které se vrací i v průběhu přednášky.
Malcolm Gladwell: Řekněte to příběhem
Slyšeli jste někdy vyprávět Miroslava Donutila nebo Halinu Pawlovskou? Slovy „to jeden můj známý…” začíná téměř každá jejich historka. Příběhy ale můžete používat nejen když chcete někoho pobavit. Pomohou vám přiblížit lidem téma, které rozebíráte a ukázat, že víte, o čem mluvíte. Díky nim zasadíte hlavní myšlenku do souvislostí a případná symbolika vám pomůže vysvětlit i složité téma. Myšlenky, principy a zásady obsažené v pohádkách a Bibli se do dnešní doby zachovaly právě proto, že jsou zabaleny v příběhu. Jako prostý seznam zákonů by desatero do dnešních dní přežilo jen stěží. Příkladem využití příběhu je přednáška Malcolma Gladwella, který ve svém vyprávění dokáže spojit hledání ideální příchutě omáčky na špagety s širšími závěry o povaze lidského štěstí.
Damian Palin: Hodiny příprav ukryté v 5 minutách
Chystáte jen krátkou prezentaci? Počítejte s důkladnou přípravou, která bude vašemu vystoupení předcházet. Když mluvíte o tématu půl hodiny nebo hodinu, máte čas se zamyslet, hledat příklady nebo improvizovat. V pěti minutách na to můžete zapomenout. Připravte si jeden silný moment, příběh nebo údaj, na kterém své vyprávění postavíte. Vypusťte jakoukoliv zmínku o sobě nebo své firmě. A hlavně neztrácejte čas tím, že divákům budete vysvětlovat, že vaše téma se v pěti minutách opravdu nedá obsáhnout. Zaujměte je a oni už si vás, váš byznys a téma najdou sami. Inspirujte se přednáškou Damiana Palina, který dokáže v pěti minutách vysvětlit, jak probíhá odsolování mořské vody a jak ze zbytkového solného roztoku těžit minerály, které potřebujeme.
Maz Jobrani: Zahrajte na city
Potřebujete lidi inspirovat, dojmout, pobavit, získat jejich plnou pozornost? Zahrajte jim na city. Emoce jsou součástí každodenního života a odrážejí se i ve způsobu naší mluvy. Uváženým dávkováním docílíte toho, že vaše vyprávění bude uvěřitelnější a zajímavější. Zvažte ale, jaké sdělení lidem předáváte. Inspirativní a motivující příběh o tom, jak jste překonali sebe sama, vyžaduje přeci jen jiný přístup než přednáška o nejnovějších účetních systémech. Probudit emoce vám pomůže nejen váš autentický příběh, ale i fotografie, videa nebo vhodně zvolená hudba. Maz Jobrani ve svém vystoupení narušuje stereotypy, které mají lidé o jiných národech. Místo kázání ale vsadil na vtip a dosáhl tak svého, aniž by publikum zahltil kontroverzními informacemi.
ShaoLan Hsueh: Jeden obrázek za tisíc slov
Jsou prezentace, které se neobejdou bez doprovodných obrázků. Mozek totiž myslí na základě obrazů, ne slov. Představte si přednášku Hanse Roslinga bez názorných pomůcek a budete ztraceni. Asi nejběžnější formou vizualizace jsou grafy. Ukažte divákům obsáhlou tabulku a budou zmateni. Dejte data do grafu a rázem vás pochopí. A o to vám právě jde. Vaším cílem je upoutat pozornost, podložit své tvrzení, poskytnout přehled, ne utopit lidi v moři cifer. Obrázky také dovedou navodit atmosféru, probudit emoce nebo výrazně ušetřit čas, který věnujete studiu čínštiny. Názorně to ve své přednášce předvádí ShaoLan Hsueh.
Joe Smith: Vtip místo kázání
Na závěr ukázka toho, že i velká autorita si může dovolit udělat legraci sama ze sebe a mluvit o „banálních” věcech. Joe Smith, právník s bohatou zkušeností v politice, by jistě mohl hodiny přednášet o vyjednávání nebo diplomacii. Místo toho se rozhodl naučit publikum, jak k osušení rukou použít jen jednu papírovou utěrku a šetřit tak životní prostředí. Na důstojnosti mu to jistě neubralo.
Pokud jste po shlédnutí videí nabyli dojmu, že skvělá prezentace obsahuje alespoň špetku ze všech zmíněných ingrediencí, máte pravdu. Předvést standardní popisnou přednášku s odrážkami a množstvím textu je jistě snazší než vymýšlet, jakým obrázkem, historkou nebo symbolikou svá slova doprovodit. Jen energií investovanou navíc ale dosáhnete toho, že vám lidé budou naslouchat a vaše myšlenky jim utkvějí v paměti. A je jedno, zda je tím publikem váš tým, nadřízený, klient, studenti na vysoké škole, odborná veřejnost na konferenci nebo nejvyšší management.
Lenka Kováříková
Kam dál?
Kurzy prezentačních dovedností
Konference pro vaši kariéru