Přihlásit

Návod pro introverty: jak se nebát pohovorů a chodit na ně bez nervozity

12. 9. 2024 · Inspirace

Stojíte před firmou, kterou neznáte, a v hlavě máte najednou nekonečno katastrofických scénářů: Co když řeknete něco, čeho byste později mohli litovat? Co když bude během pohovoru trapné ticho? Podobné otázky napadají introvertní kandidáty a kandidátky po celém světě. Pomůžeme vám se jich zbavit.

Vyčleňte si dostatek času na přípravu

Spousta úzkostí vzniká tak, že si už předem vytvoříme hypotetické situace, které se pravděpodobně nestanou. Někteří z nás dokonce zažívají tzv. syndrom podvodníka – pocity, kvůli nimž věříme, že tomu, co v práci děláme, vlastně vůbec nerozumíme a je jen otázkou času, než to někdo odhalí.

Těmto situacím se dá jednoduše předejít. Před pohovorem se zamyslete, čeho všeho se bojíte. Můžete si to také sepsat na papír. Poté se u každého bodu zastavte a vymyslete pro něj řešení. Jste nervózní z toho, že bude v místnosti horko a na vašem oblečení budou vidět mapy od potu? Řekněte si, že ještě před začátkem pohovoru otevřete okna nebo o to někoho poprosíte. Vezměte si na sebe pohodlné oblečení, v němž se vám tohle nestane.

Celá příprava je o malých krůčcích, které sice můžou na první pohled vypadat zbytečně, ale ve výsledku vás uklidní a dodají vám větší sebedůvěru.

Pohovor si nacvičte

Jako introverti se většinou snažíme mít své vystupování pod kontrolou a spontánní komunikace pro nás bývá obtížnější. Pokud ve vás představa, že musíte na pohovoru prezentovat sebe a své nápady, vyvolává úzkost, zkuste si procvičit, co všechno byste během této situace chtěli říct. Přidejte otázky, které by vám druhá strana mohla položit, a rovnou k nim vymyslete odpovědi.

Ideální bude, když pak poprosíte partnera či partnerku nebo kohokoliv z rodiny, aby s vámi situaci, které se bojíte, sehráli. Nemusíte zacházet do podrobností. Důležité je, abyste získali prostor si interakci prožít aspoň nanečisto a odhalit místa, která vás v ní znervózňují. Kdyby vám to bylo nepříjemné, můžete pohovor sehrát sami se sebou. Stačí si odříkat pár vět.

Odbourejte nervozitu fakty

Úzkosti nás někdy dokážou přesvědčit i o tom, že nezvládneme něco, co už jsme v životě zvládli – jen v trochu jiné formě. Zkuste si pro sebe zopakovat, v čem konkrétně jste dobří a co už jste dokázali. Hledat důvěru v sebe sama bývá těžké, ale když se zaměříte na čistá na fakta a oprostíte se od svých pocitů, půjde to lépe

Máte za sebou maturitu nebo státnice? Výborně, v takovém případě pro vás bude jeden krátký pohovor úplná hračka. Domluvili jste se na dovolené v cizím jazyce s někým, koho jste vůbec neznali? To je v něčem přece mnohem náročnější než mluvit o sobě pár minut v češtině.

Vyzkoušejte osvědčené techniky proti úzkosti

  • Pravidlo 333 – Jakmile pocítíte, že vás úzkost přemáhá, zaměřte se na své okolí a v duchu vyjmenujte 3 věci, které vidíte, 3 věci, které slyšíte, a 3 věci, kterých se můžete dotknout. Jde o uzemňovací metodu, která vám pomůže uvědomit si prostředí, v němž se nacházíte, a nevěnovat pozornost dotěrným myšlenkám.
  • Hluboké dýchání – Dech s námi dělá divy, a to jak v dobrém, tak ve špatném smyslu slova. Když jsme totiž nervózní, dýcháme rychleji a je potřeba zpomalit. Stačí pár hlubokých nádechů a výdechů a naše tělo i mozek se trochu zklidní.
  • Co když…? – Pokud vás před pohovorem přepadnou děsivé představy, co všechno by se mohlo pokazit, je podle psychoterapeutů lepší je nepotlačovat. Místo toho se jich zeptejte: Co se vlastně stane, když tohle nevyjde? Můžu o pracovní nabídku přijít? A pokud ano, co bude dál? Už žádnou další nenajdu? Snažte se na otázky odpovědět realisticky a sami uvidíte, že konkrétní skutečnost nebývá tak zlověstná, jak nám abstraktní úzkost namlouvá.

Hledání práce může být sem tam nepříjemné. Každý pohovor, na který půjdete, pro vás ale zároveň bude cennou zkušeností, díky které se příště budete bát o trochu méně. A až se časem zpětně ohlédnete na vše, čím jste si během výběrových řízení prošli, možná zjistíte, že nebyl důvod si z toho dělat hlavu.

Nevyšlo to? Nevadí. Není důvod se hroutit. Na Jobs.cz máte v podobě inzerátů desítky tisíc možností získat jiné a třeba daleko lepší místo.

Další články k tématu
Podobné články

Jak číst v řeči těla. Hodí se znát při pohovoru i při obchodním jednání

Už deset minut zaujatě vykládáte o prodeji motorových pil, vaší celoživotní vášni. Personalista na protější straně stolu má trup zvrácený dozadu, na tváři poněkud strnulý výraz a už asi půl minuty nemrknul. Schválně – zajímá ho, co říkáte, nebo myslí spíš na telecí, které má doma v lednici? Něco jako železo ve špenátu Často se uvádí, …

5 způsobů, jak se vypořádat s behaviorálními otázkami

Jsou to dotazy, které míří „do živého“. Nezkoumají vaše tvrdé dovednosti, jako jsou odborné znalosti, ale chtějí prověřit vaše soft skills: týmovost, sociální inteligenci, přizpůsobivost či schopnost poučit se z vlastních chyb. Jak se jimi nenechat zaskočit? Zatímco tzv. tvrdé dovednosti si může zaměstnavatel ověřit formou úkolu nebo doložením potřebných certifikátů, měkké dovednosti (soft skills) …

Kde a jak čerpat duševní sílu v nelehké době? Máme pro vás rady i tipy na kurzy, kde se to dozvíte

5 minut čtení Osobní rozvoj, duševní hygiena, odolnost vůči stresu. Pojmy, které ještě před rokem řada lidí opomíjela. Jenomže po období stráveném v různě odstupňované izolaci roste počet zájemců o rady, jak se udržet v duševní kondici. V dalším  dílu našeho seriálu o psychohygieně vám nabízíme některé z nich i tipy na kurzy odborníků, kde …

5 kroků úspěšných uchazečů o práci. Děláte je?

Člověk si často představuje, že najít si lepší práci je komplikovaný proces. Přitom někdy stačí držet se pár jednoduchých pravidel a nehledat v tom nic složitého. Bez určitého úsilí se to ale těžko obejde. Co tedy dělají ti, kteří jsou úspěšní, na rozdíl od těch, kteří výběrovým řízením neprojdou?  Jsou pečliví Na životopisu záleží. Pečlivě volte …