Kritika v práci: jak si problémy vyjasnit bez hádek

Zpětná vazba není jen výsadou manažerů. Umění pochválit nebo naopak kritizovat bez zbytečných hádek se hodí každému.

Představte si následující situaci. Šéf dostává od svého podřízeného pravidelně práci pozdě. Myslí si proto, že kolega na úkoly nestačí. Podřízený je ale toho názoru, že mu šéf málokdy vysvětlí, co po něm chce a dává mu na práci málo času. Výsledek? Oba jsou nespokojení a mají pocit, že s nimi ten druhý nespolupracuje.

7 tipů jak poskytnout zpětnou vazbu

1. Nejprve pochvala. Než začnete někomu radit, jak má svou práci vylepšit, zamyslete se, kdy jste jej naposledy na něco pochválili. Ani vám by nebylo příjemné být upozorňován jen na to, co se vám nepovedlo.

2. Vžijte se do pocitů druhé strany. Nejde o to, abyste si domýšleli, proč se kolega chová, jak se chová. Neměli byste ale zapomínat, že nejsme stroje a na malé škobrtnutí má občas nárok každý.

3. Z očí do očí. Pokud jste v pokušení vyjádřit svou nespokojenost impulzivně ve formě e-mailu, zadržte. Písemné přestřelky plné vysvětlování a obhajoby řešení problému nikdy neurychlí, spíše naopak. Svůj pohled na věc sdělte kolegovi osobně.

4. Držte emoce na uzdě. Ve chvíli, kdy vás kolega svým chováním rozpálil doběla, s kritikou počkejte. Mohla by z vás vylétnout poznámka, která by vás později mrzela. Navíc byste mohli snadno sklouznout k hádce.

5. Klidné místo v soukromí. Pro sdělení kritiky vyberte vhodné prostředí. Kancelář, chodba nebo stůl v rušné restauraci k uvolněné a otevřené konverzaci příliš nepomáhají.

6. Konkrétní příklad. Pokud vám vadí, že šéf neumí vysvětlit, co po vás chce, musíte mu popsat, kdy přesně se mezi vámi taková situace odehrála. Jen tak bude schopný pochopit, co se mu snažíte říct.

7. Hodnoťte situaci, ne člověka jako takového. Nenapadejte kolegu nařčením, že je líný. Raději mu vysvětlete, že je vám nepříjemné dostávat výsledek práce pozdě, protože to brzdí vaše další činnosti.

4 rady pro přijímání zpětné vazby:

1. Může jít i o pochvalu. V tuzemsku je zpětná vazba často spojována s kritikou. Přitom vás úkolí může upozornit i na to, v čem jste dobří a co se vám povedlo.

2. Buďte otevření. Kolega vás svými poznámkami nechce srazit na kolena, ale naopak vám oběma spolupráci do budoucna ulehčit. Možná, že projednávanou situaci vidíte jinak. Zkuste se však vžít do pozice svého protějšku. Možná pak uvidíte situaci v jiném světle a lépe pochopíte, co příště udělat jinak.

3. Nestavte se na odpor. Když vás někdo kritizuje, může se stát, že místo abyste skutečně naslouchali svému kolegovi, splétáte v hlavě scénáře na svou obranu. Tak ale snadno přeslechnete, co se vám skutečně snaží sdělit.

4. Nevracejte úder. Cílem kritiky není se pohádat, ale vzájemně si vyjasnit pohled na věc a společně najít řešení. Pokud šéf není spokojen s kvalitou vaší práce a vás na jazyku svrbí poznámka o tom, že on pro změnu dorazí na každou schůzku s vámi pozdě, raději ji spolkněte. V danou chvíli ničemu nepomůže.

Na hulváta se vyzbrojte trpělivostí

Možná máte „štěstí“ na šéfa – autoritářského hulváta, kterému není cizí vás seřvat před kolegy na chodbě. Než zasednete k sepsání výpovědi, zhodnoťte, zda můžete s klidným svědomím říci, že odevzdáváte kvalitní práci v dohodnutém termínu.

Bossing si nenechte líbit

Zkuste se šéfa v soukromí taktně zeptat, zda není v poslední době pod zvýšeným tlakem. Možná zjistíte, že na něj tlačí z vedení, nebo že řeší závažnou soukromou situaci.  Pokud jste si ale svými pracovními výsledky jisti a nadřízený na vaše pokusy o konstruktivní řešení nereaguje, je načase svěřit se personálnímu oddělení. Je totiž možné, že jste se stali obětí šikany ze strany nadřízeného, tzv. bossingu.

Řekněte jasně, co chcete

Možná se nacházíte na opačné straně barikády a máte pocit, že podřízený svou práci „fláká“. Než mu sáhnete na finanční ohodnocení, zjistěte, jak vidí výsledek své práce on sám. Možná si myslí, že své povinnosti plní jak má.

Hodnoťte i sami sebe

Pak je na vás, abyste se při příštím zadání úkolu ujistili, že podřízený chápe, co přesně po něm chcete a do kdy má svou práci odevzdat. Zjistěte, co mu brání dělat jeho práci lépe. Možná má zastaralé vybavení, které jeho práci výrazně zpomaluje. Především ale zhodnoťte sami sebe a ujistěte se, že na své podřízené nejste zbytečně nároční a nezadáváte jim práci na poslední chvíli se slovy „zítra to chci mít hotové.“

Lenka Kováříková

Další články k tématu

Nejhezčí kanceláře mají Google, IN-SPIRO a Air Bank

Které firmy nabízejí nejhezčí pracovní prostředí? Porota soutěže CBRE Zasedačka roku vybrala Google, IN-SPIRO a Air Bank. Posuďte sami, jestli to porotci trefili. O vítězství ve třech kategoriích (Zasedačka roku, Inovativní kancelářský koncept, Nejatraktivnější pracovní prostředí) se ucházelo 72 firem. » 2 minuty čtení « Zasedačka roku: Google Co řekli porotci: „Společnost Google patří obzvláště mezi … číst více

Co platí na šéfa, který řeší každý detail

Váš šéf se rád zasekává nad maličkostmi. Delegování je mu cizí a neustále něco kontroluje. Na skutečné vedení týmu nemá pro samou zaneprázdněnost čas. Jak se vypořádat s mikromanažerem, který se nechává pohltit detaily? » 2 minuty čtení « Dělejte i samostatná rozhodnutí Lidé s „nemocí“ zabývat se mikroúkoly by nejraději řídili celý projekt sami – proto … číst více

Pochlubte se hezkými kancly. Fotky sbírá Zasedačka roku

Bílé stoly, šedý koberec a jedna kytka na kilometr čtvereční open spacu. Že byste se v takové kanceláři zbláznili? Hodně firem si už naštěstí uvědomuje, že aby lidé dobře pracovali, potřebují se v kancelářích cítit dobře. » 2 minuty čtení « ↑ Skluzavka na poradu s kolegy (firma Techo). Pochlubte se, jak to u vás vypadá Pracujete ve … číst více

ADP: Buďte úspěšní a zůstaňte sami sebou!

Jako manažeři v ADP šéfují týmům, které se na dálku starají o mzdy firmám po celém světě. Kromě toho si Soňa Kahánek Kročilová a Roman Bečka vybrali ještě další pracovní „misi“. Soňa má pod palcem interní program „iWIN“, který pomáhá kolegyním rozvíjet kariéru nebo lépe sladit práci a péči o rodinu. Roman vede iniciativu „ADP Pride“, … číst více