1000 Kč za hodinu práce nebo i více? Poté, co toto uslyší váš potenciální klient, nezřídka se setkáte s protaženým obličejem nebo rovnou otázkou, jestli to není moc, jestli byste za svou práci nechtěli raději nějakou protislužbu, nebo zda-li by cenu nešlo snížit. Odpověď zní: Nešlo!
» 2 minuty čtení «
↑ Tolik? Hmm, a nešlo by to snížit?
Skutečné náklady
Byť se zdá, že hodinové sazby freelancerů jsou až několikanásobně vyšší než průměrné hodinové odměny zaměstnanců, málokdo pomyslí na to, kolik nákladů na sebe živnostník bere jen tím, že se rozhodne podnikat sám na sebe. Tyto náklady se potom zákonitě projeví v požadované odměně za služby.
Podívejme se na jejich přehled:
1. Daně a pojištění
Freelanceři odvádějí přinejmenším daň z příjmu fyzických osob (15 % ze základu daně), platí si měsíční zálohy na zdravotní (1797 Kč) a sociální pojištění (1943 Kč).
2. Náklady na získání zakázky
Zatímco zaměstnanec většinou dojede na obchodní schůzku služebním autem a náklady na občerstvení či telefon mu proplatí zaměstnavatel, freelancer si vše hradí sám. Navíc každému potenciálnímu klientovi je třeba připravit nabídku služeb na míru. Při pečlivé práci to zabere průměrně i čistý den práce.
3. Marketing
Ne každý se mu věnuje nebo ho považuje za důležitý, ale dříve nebo později každý freelancer pozná, že musí investovat do tvorby svého brandu. Udržovat své jméno na trhu, publikovat, účastnit se konferencí, seminářů, workshopů. To vše v sobě spojuje i náklady času a peněz.
4. Externí služby – účetní, právní atd.
Pamatujete, když jste ve firmě potřebovali vyřídit něco se smlouvou nebo jste potřebovali daňový výkaz? Ano, vždy jste jen zašli do patřičného oddělení. Nyní musíte při přípravě smluv pro klienty, při podání daňového přiznání a vedení daňové agendy využít služeb externích odborníků. A ty vám služby fakturují, protože podnikají stejně jako vy.
5. Vlastní vzdělávání a rozvoj
Klienti jsou stále náročnější na to, abyste jim v dané oblasti poskytli komplexní rozsah služeb. Děláte sice v marketingu, ale oni potřebují i PR články, zpracování grafiky, služby v sociálních a digitálních médiích, blogy… Je proto třeba investovat do seberozvoje, absolvovat školení.
6. Kancelář, PC, software, mobil, internet, web hosting
To vše vám zaměstnavatel poskytoval jako samozřejmost, nyní se o tyto náklady staráte výhradně vy samotní. Opět se to odrazí v ceně za hodinu práce.
Druhá strana mince
Důležité je připomenout, že freelancerem, který se uplatní na trhu a jeho podnikání je dlouhodobě udržitelné, se nestane každý. Je třeba mít za sebou léta úspěšné praxe, studia, zkušeností – abyste měli co nabídnout klientům. V ceně se odráží i míra odvahy a nejistoty, která podnikání na volné noze provází. Nejistota získání zakázek, nepravidelnost, opožděné platby od klientů… Podnikání přináší svobodu a několik výhod, ovšem je třeba myslet i na druhou stranu mince.
Jiří Kocourek, konzultant strategie firemní komunikace
jiri.kocourek@gmail.com