Přihlásit

Jste introvert? Pak se vám hodí tipy, jak se prosadit nebo vést tým

3. 4. 2025 · Inspirace

V otevřeném prostoru se zrovna dvakrát necítíte, z porady si odnášíte spíš únavu než osvěžení a představa pracovního oběda s neznámými lidmi vás více stresuje, než těší. Potom jste nejspíš introvertní. Máme pro vás pár tipů, jak se navzdory svému vnitřnímu nastavení prosadit a jak si přizpůsobit pracovní podmínky.

Kdo je kdo

Extroverti čerpají energii a inspiraci především z okolního světa, jsou hovorní a často vyhledávají společnost. Vztahují se spíše k vnějšímu světu a mohou mít tendence přehlížet své vnitřní potřeby. 

Naproti tomu introverti čerpají energii spíše ze svého vnitřního světa pocitů, myšlenek a prožitků. Nebývají tak upovídaní a pobyt ve větší společnosti je může vyčerpávat. Introverty si proto většinou představíme jako méně sdílné, a tedy hůře čitelné jedince, kteří nebývají společensky příliš aktivní. Vztah introvertů k vnějšímu světu bývá zatížen obavou a úzkostí z reakcí druhých lidí, což jim může svazovat ruce při prosazování vlastních názorů.

Nic není jen černé nebo bílé

Většina z nás ale není pouze introvertní, nebo pouze extrovertní. Záleží na situacích, do kterých se dostáváme. Tedy i extrovert se dokáže ztišit a naslouchat a introvert se svěřit nebo promlouvat k davu. I když právě to pro něj může být obtížnější než pro extrovertně nastavené kolegy. 

A aby to nebylo tak jednoduché, objevuje se také termín ambivert, který označuje osobnostní typ kombinující rysy jak introvertů, tak extrovertů. Ambiverti se cítí pohodlně jak v osamocení, tak ve společnosti, a jsou schopni se přizpůsobovat různým sociálním situacím. Zřejmě lidé, kteří vyhráli jackpot. 

Jak bojovat proti strachu

Má se za to, že pracovní svět brainstormingů a networkingových snídaní favorizuje spíše extroverty, kteří se dokážou na společných schůzkách lépe prosadit. Introverti se málokdy rádi prezentují nebo dávají na odiv svoje znalosti či úspěchy. Bývá za tím strach z přijetí a hodnocení ostatních. Obavy týkající se toho, co si o jejich vystoupení ostatní myslí, mohou introverty trápit i týdny. 

Nicméně všechno se dá naučit. Obrousit strach z reakcí okolí pomůže introvertovi (a upřímně řečeno vlastně každému), pokud se ponoří sám do sebe a uvědomí si vlastní silné stránky a hodnoty, které chce v životě uplatňovat. Pokud si je těchto svých předností dostatečně vědom, získá určité sebevědomí a tolik ho potom nevykolejí názor ostatních (který se navíc každou chvíli mění). Hodí se si své klady klidně sepsat. A hlavně si jich všímat v každodenním životě. Je to určitý proces, na kterém je potřeba pracovat. Máloco v životě přijde jen tak samo od sebe. Tady je malá nápověda silných stránek, které v sobě mohou introverti najít: 

  • Jdete do hloubky

Díky tomu, že dokážete problém dopodrobna analyzovat ze všech stran, navrhujete promyšlené, dlouhodobě funkční řešení. Navíc často právě vy odhalíte možná rizika ještě předtím, než se projeví.  

  • Umíte plánovat

Dokážete si nastavit priority, rozplánovat práci do detailnějších kroků a držet se plánu. Právě to týmu často pomáhá držet směr a dotahovat věci do konce.

  • Déle se soustředíte 

Nenecháte se snadno rozptýlit. Umíte pracovat soustředěně a systematicky, což je velká výhoda všude tam, kde je potřeba pečlivost a důslednost.

  • Máte odstup

Nejste impulzivní, emoce si s vašimi reakcemi tolik nezahrávají. Rozhodujete se uvážlivěji a s odstupem – a to pomáhá při řešení konfliktů nebo krizových situací.

  • Nasloucháte

Při rozhovoru nebo na poradě nečekáte jen na svou chvíli, ale pozorně posloucháte, co kdo říká. Díky tomu si postupně budujete důvěru okolí, protože rozumíte potřebám druhých, což je základem každého dobrého vztahu.

Menší tým a dostatek autonomie

Vzhledem k tomu, co bylo řečeno, se introvertně založený člověk asi příliš nehodí pro roli moderátora živých vstupů nebo člena týmu zákaznického servisu, který musí denně hovořit s kvanty nejrůznějších lidí. Ale dělat nějakou tlustou čáru mezi povoláními, která se pro introverty hodí a která ne, může být ošidné. V řadě profesních oblastí se najdou místa, která budou vyhovovat více lidem ať už jednoho, nebo druhého založení. Obecně platí, že introverti se budou lépe cítit v menších stabilních týmech, kde mají dostatek času se s ostatními poznat a posílit s nimi vzájemnou důvěru. Zároveň ocení autonomii při řešení úkolů. Hůře snášejí neustálý dohled a konzultace.

TIP: Co udělat před pohovorem, když jste introvertní typ, se podívejte tady

Vedoucí pozice? Na co si dát jako introvert pozor

Rozhodně neplatí, že se introverti nehodí do role šéfů. Mohou v nich naopak uplatnit své silné stránky a přizpůsobit jim styl vedení, například využívat schopnost vést hlubší rozhovory jeden na jednoho. To neznamená, že by pod introvertním vedoucím měly hromadné porady zcela zaniknout, ale jejich počet ani frekvence nemusí být tak časté, jak tomu bývalo třeba pod minulým šéfem. 

Zároveň by si měli dát introvertní lídři pozor na dvě věci: jejich uzavřenost může odrazovat podřízené od toho, aby se chodili svěřovat se svými pracovními problémy. Měli by je tedy ujistit, že za nimi mohou kdykoliv přijít. A za druhé mít na zřeteli, že každého člověka potěší povzbuzení a pochvala, a nezapomínat na ně. 

Vědecky ověřeno 

To, že introverti na vedoucí místa patří, potvrzují i některé výzkumy. Tým amerického psychologa Adama Granta z Wharton School dokonce zjistil, že hloubaví vedoucí dosahují až o 28 % vyšší produktivity než jejich komunikativnější protějšky – zejména ve firmách, kde jsou zaměstnanci iniciativní a samostatní. Důvod? Lidé obrácení do sebe více naslouchají a nebojí se dát prostor druhým. Díky tomu dokážou vytvořit prostředí, kde mají lidé chuť přispívat ke společné věci.

Kromě toho se ukazuje, že na rozdíl od lidí, kteří čerpají energii ze sociálních kontaktů, se introverti více řídí vlastním morálním kompasem a méně podléhají tlaku okolí. Studie o konformitě z roku 2013 ukázala, že zatímco extroverti častěji mění své postoje podle většinového názoru, vnitřně zaměřené typy zůstávají konzistentní, i když se ostatní přiklánějí k jiné možnosti.

Přizpůsobte si okolí

Jestliže jsme dosud psali o tom, jak se může introvert přizpůsobit nárokům okolí v oblasti sebeprezentace nebo vedení ostatních, je namístě přemýšlet také obráceně: Jak by mohly vnější podmínky vyjít vstříc jeho potřebám? 

  • Pracujete raději v tichém a klidném prostředí? Zkuste probrat, zda byste se nemohli v open space uchýlit do míst, kde nebývá tolik rušno nebo kde je vyčleněný prostor pro tišší práci. Případně zkuste požádat o častější home office.
  • Chrlí na vás spolupracovníci chaoticky v průběhu dne neustále nové a nové požadavky? Řekněte jim, že bude efektivnější, když vám požadavky donesou naráz jednou za den.
  • Pořád vám někdo stojí za zády? Požádejte o větší autonomii při řešení úkolů. 

Necítíte se v práci komfortně? Zkuste se podívat na Jobs.cz po jiném místě, kde lépe uplatníte svoje přednosti a nastavení.

Podobné články

Příběhy úspěšných: Co by dělali, kdyby začínali od nuly?

Vedou významné firmy, vydělávají hodně zajímavé peníze, na pracovních cestách sjezdili kus světa a byznys, ve kterém jsou namočení, se počítá v řádu miliard. Zdánlivě jim nic neschází. Co by ale dělali, kdyby zítra měli začít znovu úplně od nuly? » 4 minuty čtení « Dalibor Dědek, miliardář a ředitel skupiny Jablotron Určitě bych se …

Restart kariéry: přijďte si 5. února pro inspiraci

Moderátorka Adela Banášová, šéfka českého Googlu Taťána Le Moigne, šéfredaktor magazínu Forbes Petr Šimůnek nebo přední plastický chirurg Andrej Sukop. Přijďte si 5. února 2015 poslechnout jejich tipy, jak restartovat kariéru a posunout se v životě dál. » Půl minuty čtení « Restart myšlení Konference s názvem Inspirace & Restart kariéry proběhne už potřetí. Letos nese podtitul …

Infografika: 3 zásadní otázky, než svoláte meeting

Pro více než polovinu lidí jsou porady jen synonymem pro ztrátu času. Menší část lidí meetingy vyloženě nesnáší a snaží se jim vyhnout. Podle čeho určit, zda je setkání v zasedačce opravdu nutné a neprohlubovat zbytečně frustraci lidí z promarněného času?  » 3 minuty čtení « Otázka číslo 1: Máte v plánu hodit dosavadní práci do …

Proč dnes tolik lidí trpí úzkostí z úspěšného života? (video)

V dnešní době je lehčí než dřív mít se dobře. Zároveň je těžší zůstat v klidu a vyhnout se kariérní úzkosti. Ve videu o tom mluví Alain de Botton, švýcarský spisovatel, filozof a televizní producent. „Bojíme se neúspěchu, protože znamená nejen ztrátu příjmu nebo statusu, ale také posměch druhých.“ Pracovní snobství Zásadní otázka 21. století zní: „Co …