Cílem brainstormingu je objevit nové myšlenky a netradiční řešení. Pokud toho chcete skutečně dosáhnout, dodržujte při vedení brainstormingu několik pravidel. Jen tak se ocitnete v místnosti plné tvořivých lidí, kteří nadšeně chrlí jeden nápad za druhým.
Správnému vedení brainstormingu se zpravidla věnují lektoři na školení pro interní trenéry nebo workshopy kreativního myšlení. Se základními pravidly se ale můžete seznámit i od kancelářského stolu.
1 + 1 = 3
Brainstorming vychází z předpokladu, že větší skupina lidí vymyslí víc různorodých nápadů, ze kterých se potom vybere ten nejlepší, který se dále rozvíjí. V reklamní branži se s brainstormingem setkáte například při tvorbě reklamního sloganu nebo názvu produktu.
Brainstorming ale může použít jakákoliv firma, například když chce snížit počet reklamací výrobků nebo vylepšit zavedený výrobek. Individuální brainstorming čas od času provádí asi každý z vás, například když plánuje, kam jet na dovolenou nebo jaký dárek koupit svému protějšku k narozeninám.
Vše zapsat a nekritizovat
Pokud vedete skupinový brainstorming, mějte na paměti několik pravidel. Jen tak z vašeho snažení vyústí myšlenka, se kterou budete moci dále pracovat:
- Jasně stanovte, co chcete řešit. Problematiku formulujte nejlépe otázkou. Tak povzbudíte myšlení účastníků a nebudete ovlivňovat jejich uvažování. Například: Jak můžeme zabránit úniku citlivých informací z firmy? Jak si udržíme naše nejlepší zaměstnance?
- Vysvětlete všem kolegům, jak bude schůzka probíhat.
- Stanovte přesný časový limit schůzky a dodržte jej.
- Vysvětlete, že v danou chvíli má přednost množství nápadů před kvalitou.
- Zdůrazněte, že během brainstormingu není třeba vysvětlovat vlastní nápad, ani hodnotit názory ostatních.
- Zaznamenejte veškeré nápady, které zazní, včetně těch, které se vám zdají nepoužitelné.
- Po úvodní fázi se spolu s ostatními podívejte na výsledek kritickým okem a vyberte nápady, které postoupí do užšího kola.
- V této fázi můžete brainstorming ukončit a rozpracovat nápady individuálně. A nebo budete vylučovací metodou pokračovat až do chvíle, kdy získáte finální výsledek.
Drobnosti, které ovlivní výsledek:
- Výsledek brainstormingu záleží z velké části na tom, kdo jej vede. Proto se vyplatí schůzku pořádně připravit.
- Pokud máte možnost, uspořádejte brainstorming ve světlé barevné místnosti. Vyhýbejte se zasedačkám bez oken.
- Mějte připraveny tabule nebo velké papíry, na které budete myšlenky zaznamenávat.
- Dejte účastníkům k dispozici tužky a papíry, aby si mohli kreslit a dělat vlastní poznámky.
- Zkuste se zbavit konferenčního stolu. Je až příliš spojen se zdlouhavými schůzemi, a to je to poslední, co vzniku nových a neotřelých myšlenek pomáhá.
Brainstorming je nejvhodnější svolat dopoledne
Brainstorming uspořádejte nejlépe v dopoledních hodinách. Tak budou vaši spolupracovníci dostatečně čerství a ochotní hledat originální myšlenky. Zároveň se nebudou mentálně připravovat na odchod z práce a nebudou unaveni celodenními úkoly, jako by tomu bylo na konci pracovního dne.
Pozvěte kolegy z dalších oddělení
S dobrým nápadem mohou přijít i ti, kdo neznají problém do podrobností. Proto zvažte, zda na brainstorming kromě nejbližších spolupracovníků nepozvete i kolegy z naprosto odlišných oddělení. Pro ně to může být zajímavé zpestření a vy možná získáte originální řešení, které by vám jinak zůstalo skryto.
Lenka Kováříková