Přihlásit

5 způsobů, jak se vypořádat s behaviorálními otázkami

18. 4. 2024 · Inspirace

Jsou to dotazy, které míří „do živého“. Nezkoumají vaše tvrdé dovednosti, jako jsou odborné znalosti, ale chtějí prověřit vaše soft skills: týmovost, sociální inteligenci, přizpůsobivost či schopnost poučit se z vlastních chyb. Jak se jimi nenechat zaskočit?

Zatímco tzv. tvrdé dovednosti si může zaměstnavatel ověřit formou úkolu nebo doložením potřebných certifikátů, měkké dovednosti (soft skills) uchazeče se prověřují hůř. Všichni si je do životopisu napíší, ale kdo z kandidátů je opravdu má?

Právě to se dá zjistit pomocí tzv. behaviorálních otázek, které zkoumají, jak jste se zachovali v té které situaci. Většinou tedy v nepříjemné situaci, jako je neshoda s kolegy či klienty, náhlá změna zadání projektu nebo příliš mnoho práce.

Zaměstnavatel se chce dozvědět, jak se vám podařilo se s nastíněnými problémy vypořádat. Když se nad tím člověk zamyslí, chce slyšet historku o tom, jak jste se v práci pěkně zapotili, ale díky tomu, že jste si poradili, na ni dnes vlastně možná i rádi vzpomínáte. Takže nebuďte skromní. Řekněte, jak se vám podařilo z hrozících průšvihů vybruslit.

Kdy jste byli v úzkých?

Níže uvádíme „ochutnávku“ takových otázek. Vyplatí se na ně připravit, i když třeba nebudou znít úplně stejně. Protože na místě se vám bude reakce vymýšlet o dost hůř.

  • Stalo se vám, že jste museli spolupracovat s člověkem, se kterým jste si příliš nesedli? Popište, jak jste postupovali.
  • Když řídíte projekt, jakým způsobem plánujete jednotlivé kroky, aby vše perfektně klaplo?
  • Každý někdy uděláme chybu. Popište, kdy naposledy jste to zažili, co vás k chybné reakci vedlo a zda jste to zkoušeli nějak napravit.
  • Kdy se vám podařil nějaký úspěch, nebo jste výrazně přispěli k nějakému týmovému úspěchu?
  • Když se na vás valí hromada úkolů nebo poptávek, jakým způsobem mezi nimi prioritizujete?
  • Stalo se vám, že kolega nedodal slíbené podklady a tím vás dostal do problémů? Jak jste to řešili?
  • Jak jste reagovali, když jste dodali nějaký výstup, ale protistrana (klient nebo kolega) s ním nebyla spokojená?
  • Ocitli jste se někdy v situaci, kdy klient odmítal nebo shazoval všechno, co jste mu navrhli? Co jste udělali?
  • Dejte nám příklad situace, kdy kolegové nesouhlasili s vaším pohledem na věc, ale vám se podařilo je přesvědčit.
  • Jak jste se zachovali, když se na poslední chvíli změnilo zadání (nebo termín) projektu, za který jste zodpovídali?

Jak odpovídat

  • Využijte metodu STAR

Kdo není v problematice pohovorů nováčkem, ví, o co se jedná. Metoda STAR spočívá v tom, že člověk nastíní Situaci, kterou bylo potřeba v práci vyřešit. Například ztráta důležitého klienta, fúze účetních systémů dvou firem, produkt, který přestal vydělávat.

Potom přejde k úkolu (Task), který z této situace vyplýval: sehnat nové klienty, přejít na zcela nový zastřešující účetní systém, vylepšit produkt tak, aby byl konkurenceschopný.

Načež následuje Akce, tedy konkrétní kroky vedoucí k plnění úkolu: schůzky s potencionálními klienty, výběr systému a jeho implementace, analýza a nová produktová strategie.

A na konci nesmí chybět výsledek, neboli Result celého snažení. Tedy čeho se podařilo dosáhnout a ideálně tento úspěch vyčíslit: výsledkem bylo 5 nových klientů, účetnictví dvou firem v jednom systému během tří měsíců, produkt, jehož podíl na trhu se během roku zlepšil o xy %.

  • Buďte co nejkonkrétnější

Ať už se budete držet metody STAR, nebo vyprávět volnějším stylem, vždy se snažte být co nejkonkrétnější. Čím obecnější a mlhavější odpovědi, tím méně důvěryhodně bude vaše historka znít. Zároveň se ale snažte být věcní a nezabíhat do nepodstatných detailů.

  • Nezapomeňte na svůj podíl

Vždy dostatečně osvětlete svůj podíl na úspěšném řešení. Právě proto celou “story” vyprávíte. Pokud budete hovořit jenom o týmu, neprodáte svoje schopnosti. Na druhou stranu, pokud se podílel na úkolu skutečně celý tým, nesnažte se si veškeré zásluhy přivlastnit a ostatní z toho úplně vynechat.

  • Zkuste něco ze soukromého života

Může se stát, že je člověk otázkou natolik zaskočen, že ho prostě nic kloudného z pracovního prostředí nenapadne. V tom případě je ještě možné vytáhnout historku ze soukromého života. Zabouchnuté klíče bez mobilu, kufr, který nedorazil na dovolenou… Nerozpovídejte se příliš doširoka. Opět krátce nastiňte problém a řešení, které jste zvolili.

  • Nebájete

Lámete si hlavu, až se z vás kouří, ale žádná situace, na kterou se ptají, vás nenapadá? Hlavně si nic nevymýšlejte. Personalisté by pár dobře mířenými otázkami mohli zjistit, že je vaše historka falešná. Přiznejte, že si takovou situaci nevybavujete a ideálně přidejte důvod. „Nestalo se, že by mi kolega nedodal podklady včas, protože bylo v jeho vlastním zájmu, abych odvedl práci co nejdříve.“ Vždycky je lepší upřímnost, než jsou lži nebo polopravdy.

Chystáte se na pohovor? Hlavně si věřte a buďte autentičtí. Zatím ale nepřestávejte odpovídat na nabídky práce na Jobs.cz.

Další články k tématu
Podobné články

Jak číst v řeči těla. Hodí se znát při pohovoru i při obchodním jednání

Už deset minut zaujatě vykládáte o prodeji motorových pil, vaší celoživotní vášni. Personalista na protější straně stolu má trup zvrácený dozadu, na tváři poněkud strnulý výraz a už asi půl minuty nemrknul. Schválně – zajímá ho, co říkáte, nebo myslí spíš na telecí, které má doma v lednici? Něco jako železo ve špenátu Často se uvádí, …

Kde a jak čerpat duševní sílu v nelehké době? Máme pro vás rady i tipy na kurzy, kde se to dozvíte

5 minut čtení Osobní rozvoj, duševní hygiena, odolnost vůči stresu. Pojmy, které ještě před rokem řada lidí opomíjela. Jenomže po období stráveném v různě odstupňované izolaci roste počet zájemců o rady, jak se udržet v duševní kondici. V dalším  dílu našeho seriálu o psychohygieně vám nabízíme některé z nich i tipy na kurzy odborníků, kde …

5 kroků úspěšných uchazečů o práci. Děláte je?

Člověk si často představuje, že najít si lepší práci je komplikovaný proces. Přitom někdy stačí držet se pár jednoduchých pravidel a nehledat v tom nic složitého. Bez určitého úsilí se to ale těžko obejde. Co tedy dělají ti, kteří jsou úspěšní, na rozdíl od těch, kteří výběrovým řízením neprojdou?  Jsou pečliví Na životopisu záleží. Pečlivě volte …

Fráze, které zabíjejí vaši kariéru

Není jedno, jaká volíme slova. Závisí na nich, jak se na nás budou ostatní koukat: Jestli jako na kompetentní a spolehlivé, s tahem na branku, nebo jako na nejisté, trochu „salámisty“, bez drajvu. Jak tedy komunikovat, aby si vás kolegové včetně šéfa zařadili do první kategorie? „To nejde.“ Všichni víme, že některé věci opravdu nejdou …