Pustit se na volnou nohu není jen tak. Stává se z vás samostatná firma, která odpovídá za finanční plánování, uzavírání smluv s klienty, vystavování objednávek a faktur… Zvláště při poslední zmíněné činnosti brzy zjistíte, že platební morálka není v českém podnikatelském prostředí právě nejlepší: platit faktury včas prostě není „zvykem“.
» 2 minuty čtení «

↑ Podnikání na volné noze, to znamená i umět řídit vlastní finance.
Hypotéka se neptá
Co ale máte dělat, když musíte v polovině každého měsíce uhradit poplatky za bydlení, energie, pojištění, jídlo? Vaši hypotéku nezajímá, zda vám klienti platí, nebo ne.
Máme pro vás 5 rad, jak se vypořádat s úskalím finančního plánování:
1. Plánujte: hodně dopředu
Zaměstnanec si obvykle plánuje výdaje na měsíc dopředu, než mu přijde další výplata. Se startem vlastního podnikání je třeba plánovat v daleko delším horizontu: nejméně 3 až 6 měsíců. Proč? Není (bohužel) nic zvláštního, když vám klient neproplatí fakturu klidně i čtvrt roku a déle. Zvykněte si na nepravidelnost a na to, že nic nemáte jisté.
2. Tvořte si rezervy
S plánováním se pojí i povinnost tvořit si finanční rezervy. Už před odchodem ze zaměstnání na volnou nohu se snažte založit si rezervní fond, nejlépe ve výši šestinásobku vašeho dřívějšího platu. Díky tomu se nedostanete do nesnází, než se vám podnikání rozjede. Finanční rezervu je dobré si neustále udržovat. Nikdy nevíte, kdy se vám sejde zakázkově hubené období s několika neproplacenými fakturami.
3. Poctivý úřad
Aneb pořádek dělá přátele. Pokud si pečlivě vedete účetnictví, plníte termíny, poctivě vedete výkazy práce pro klienty, chráníte se tím před případnými neshodami. Freelancer by si měl poctivě vést timesheety pro klienty tak, aby kdykoliv dobře obhájil svou práci. Na konci každého měsíce nebo smluvně daného termínu si vyhraďte den na účetní operace, zaslání timesheetu klientovi, komunikaci ohledně schválení práce a následnému vystavení faktury. Budete pouze proti sobě, pokud se nenaučíte správně vést výkazy a účetnictví.
4. Pojistka ve smlouvě
Při uzavírání smlouvy s novým klientem je dobré zahrnout do ní i klauzuli o neplnění podmínek, ať jednou či druhou stranou. Obě strany tak budou více motivované plnit své závazky, dodržovat termíny, platební podmínky a podobně. Pro chorobné prokrastinátory z řad firem může být například velice motivující zahrnout do vzájemného závazku smluvní pokutu ve výši 1.000 Kč za každý den, kdy meškají se splatností faktury.
5. Jak uplatnit pohledávku
Po čase podnikání na volné noze a nasbíráním dostatečného množství zkušeností zjistíte, že je třeba nespoléhat se pouze na sebe a pozitivní výsledek jednání s klientem. Musíte si nechat otevřená i zadní vrátka v podobě povědomí o tom, jakým způsobem můžete dle platné legislativy vymáhat svou pohledávku. Byť to není příjemná součást práce podnikatele, v dnešní době se spolupráce s odborníky na vymáhání pohledávek jeví u podnikatele jako nutná a nedílná součást uplatňování práva. Dbejte na spolupráci s ověřenými značkami na trhu.
Jiří Kocourek, konzultant strategie firemní komunikace
jiri.kocourek@gmail.com