Šance absolventů na trhu práce 2009

Tento rok není pro studenty a absolventy příliš vstřícný co se týče pracovních nabídek a podmínek na trhu práce. Přinášíme aktuální statistiky, data a informace, které stojí za přečtení.

Portál Jobs.cz, tentokrát ve spolupráci se slovenským Topjobs.sk, uskutečnil průzkum postavení čerstvých absolventů na pracovním trhu. Na on-line dotazník odpovědělo 4 062 českých a 577 slovenských studentů a absolventů vysokých škol, kteří se v dubnu 2009 účastnili virtuálního veletrhu pracovních příležitostí Měsíc absolventů on-line (MAO). Svůj postoj k absolventům vyjádřilo v on-line dotazníku i telefonickém dotazování šestnáct firem v ČR a devět v SR, které se MAO účastnily na straně zaměstnavatelů.

Co vyplynulo z průzkumů?

Firmy omezily nábor absolventů
Silné zpomalení ekonomiky situaci absolventů oproti loňsku zhoršilo. Jejich nábor omezily čtyři české a tři slovenské firmy, které se šetření Jobs.cz a Topjobs.sk zúčastnily – to je čtvrtina, respektive třetina vzorku. Odpovídalo pouze 25 firem, ale jde o významné společnosti, které zájem o absolventy projevují systematicky. Dá se tedy předpokládat, že obecně se firmy letos bez absolventů obejdou snadněji a že si vybírají spíše mezi odborníky s větší praxí, kterých je najednou na pracovním trhu více. 31 % českých firem také plánuje, že bude absolventům více nabízet flexibilní formy zaměstnávání jako třeba zkrácený úvazek nebo příležitostnou výpomoc.

Absolventů bez odborné praxe není mnoho
Z průzkumu ale vyplývá, že čerstvých absolventů úplně bez praxe je jen velmi málo. Jen 11 % studentů při škole nepracovalo a jen 15 % pracovalo pouze manuálně. 40 % naopak působilo již na škole ve svém oboru a 15 % v jiném kvalifikovaném oboru. Tato čísla do velké míry vypovídají o velké pracovní aktivitě studentů ekonomických a technických škol, které ve vzorku převažují.

Školy poskytují jen odborné vzdělání, stále chybí komunikační výbava
77 % studentů z ČR a 72 % ze SR si myslí, že jim škola dala dobré odborné vzdělání, ale 45 a 41 % si myslí, že je nenaučila měkkým dovednostem. Velký problém českého školství, které neučí studenty komunikovat, přetrvává. Podobné výsledky přinášel průzkum i v posledních letech.

Postupné zlepšení
Podle většiny dotázaných firem v ČR – 56 % – se ale úroveň absolventů zvyšuje, a to hlavně právě v měkkých dovednostech. Polovina těchto zaměstnavatelů vidí pokrok ve znalosti cizích jazyků, 14% chválí lepší soft skills. Jen 36 % vidí zlepšení v odbornosti. Na Slovensku se absolventi zlepšili jen podle dvou firem z devíti.

Absolventi si říkají méně, než firmy nabízejí
Jen 24 % českých studentů a absolventů by si řeklo o nástupní plat vyšší než 25 000 korun. Přitom 44 % dotazovaných firem plat nad touto hranicí absolventům nabízí. Studenti a absolventi také uvádějí, že na pracovní nabídce je nemotivuje nejvíc plat, ale náplň práce, v 52 % případů; 31 % nejvýše hodnotí možnost další perspektivy a osobního rozvoje a jen 12 % dává na první místo plat. 5 % zajímá, jaká panuje ve firmě firemní kultura.

Co říkají zaměstnavatelé o absolventech?

Helena Mládková, Komerční banka
Komerční banka nabízí studentům a absolventům každoročně nemalé spektrum pozic vhodné pro jejich uplatnění. Kromě toho všichni, kteří nově nastoupí do banky na kterékoliv místo a v jakémkoliv regionu, se mohou následně přihlásit do rozvojově-integračního programu. Ten poskytuje možnost poznat sebe sama a předvést své silné stránky. V porovnání s minulými lety jsou dnešní studenti a absolventi mnohem lépe informováni o pracovním uplatnění a mají lepší představu o tom, co chtějí v životě dělat a čeho chtějí dosáhnout. Lze to přičíst nejen skutečnosti, že jich velké množství získává pracovní zkušenosti již při škole (což je z pohledu firem velmi vítáno), ale také tomu, že se samy firmy snaží mnohem intenzivněji a otevřeněji komunikovat směrem k absolventům i studentům možnosti jejich případného uplatnění. Samozřejmě existují i tací, kteří o své budoucnosti nemají představu nebo mají příliš vysoké požadavky neodpovídající skutečnosti. Těch je ale menšina.

Štěpán Hakl, Mediclinic
Mediclinic nabízí praktickým lékařům možnost prodat jejich ordinaci a věnovat se odborné práci lékaře jako zaměstnanci, zatímco my se postaráme o administrativu a řízení provozu. Mnoho praktických lékařů je v předdůchodovém věku, a proto za ně sháníme náhradu mezi absolventy. Není to snadné, většina mediků chce pracovat na specializovaných pracovištích, práce praktického lékaře ztratila svou prestiž. Hledáme je přes internet, hlavně na Jobs.cz, ale i v odborném tisku a také náborem na školách nebo podporou studentských aktivit, třeba plesu. Největším problémem mladých lékařů je, že neumějí dobře komunikovat a někdy jsou až přímo nevychovaní. Ostatně, neměli se to od koho naučit, jejich pedagogové a vzory mezi lékaři význam komunikace často podceňují, klientský přístup není silnou stránkou našeho zdravotnictví. Máme proto pro ně speciální komunikační školení.

Jiří Svěrák, Hewlett Packard
Již několik let má Hewlett Packard program pro absolventy do 18 měsíců od ukončení školy. Nabídka míst v tomto programu se odvíjí od potřeb jednotlivých oddělení. Teď, v důsledku určitého útlumu, je omezenější než v minulých letech, ale není to nijak dramatická změna. Nabízíme obchodní pozice, nebo účast na technických projektech. O obchodní kariéru má zájem málo absolventů, i když právě tam je nejvíce příležitostí. A jen jeden z deseti má obchodního ducha. Spíš je zajímá marketing nebo konzultační činnost. Po nástupu do našeho programu mohou své komunikační dovednosti rozvíjet ve speciálních školeních a u mnohých je pokrok znát. Není výjimkou, že již po roce umí výborně prezentovat i vedení firmy.

Další články k tématu