Už prakticky dva roky si může veřejnost „povídat“ s umělou inteligencí. Právě na konci října roku 2022 totiž společnost OpenAI představila veřejnou podobu své generativní umělé inteligence ChatGPT. Od té doby nastal doslova boom ve využívání AI ve všech možných oblastech, a to včetně bankovnictví, kde AI nově pomáhá například v komunikaci se zákazníky.

Generativní AI je stále poměrně nové odvětví, její širší využití skutečně odstartovalo teprve před dvěma lety, kdy společnost OpenAI vydala veřejnou podobu své inteligence ChatGPT. Novinky, která se rychle vyvíjí, se rychle ujaly v podnicích v celé řadě oborů, například i v bankovnictví. Tam generativní umělá inteligence doplnila dosud používané a u zákazníků kladně hodnocené nástroje, jako jsou chatboty a voiceboty, a pomáhá momentálně rozšiřovat jejich schopnosti a dovednosti.
Od svého zavedení se chatbot George neustále zlepšuje. Už v roce 2020 dostal vylepšenou sadu funkcí, kdy se proměnil v příjemného virtuálního poradce. „Zpětná vazba uživatelů je pozitivní, George skutečně pomáhá a rozhodně ho uživatelé nepovažují za pouhý nástroj, který je provází frontou, než se dostanou k lidskému pracovníkovi,“ říká Martina Mocinecová, vedoucí týmu Hey George v České spořitelně.
Teď ovšem přichází nová éra, kdy se George proměňuje do podoby AI asistenta Hey George. Banka ho začíná postupně zpřístupňovat uživatelům. Novou podobu umožnil právě příchod veřejné verze ChatGPT a úzká spolupráce banky s Microsoftem, který má ve společnosti OpenAI významný podíl.
„S novou platformou jsme začali pracovat ihned po jejím zveřejnění. V rámci nadstandardních vztahů s Microsoftem vidíme trochu dopředu a můžeme se připravovat na řešení, která chystá. Zároveň nám vzájemný vztah pomáhá při vývoji aplikací, společně dovedeme zhodnotit, jestli je technologie pro námi navrhovaný konkrétní způsob využití vhodná,“ říká Jan Sedlařík, vedoucí týmu České spořitelny AI pro interní procesy.
Navenek i uvnitř
Vzhledem k rychlému rozvoji AI a k plánům banky na tomto poli nepřekvapí, že dnes na projektech využití umělé inteligence v České spořitelně pracuje asi pětkrát větší množství lidí než zhruba před dvěma lety. A toto množství bude nadále narůstat – banka neustále hledá další potenciální zaměstnance, kteří se budou této oblasti věnovat.
„AI projekty, ať už ve fázi výzkumu nebo implementace, hodně podporuje vedení České spořitelny,“ zmiňuje Sedlařík s tím, že jde minimálně v Česku o vysoce nadstandardní podporu. To se pozitivně projevuje na pestrosti projektů. Cílem pak je, aby AI České spořitelny využívali v podstatě všichni – ať už samotní zákazníci, nebo zaměstnanci banky.
Hlavní tváří rychlého rozvoje využití AI teď bude právě Hey George. S asistentem se uživatelé mohou bavit běžnou řečí a jeho specialitou je, že věci chápe v kontextu konkrétního zákazníka. Tak může Hey George například poradit s tím, proč uživateli aktuálně nefunguje platba kartou na internetu: asistent ze systémů zjistí, zda není karta zablokovaná, jestli má uživatel internetové platby povolené nebo jestli má na účtu dostatečný zůstatek.
„Funkce se budou rychle rozrůstat. Chceme, aby konverzace s Hey George byly zábavné a přínosné. Umožní získat odpovědi na specifické dotazy i provádět analýzy,“ říká Mocinecová. Zákazník se tak třeba asistenta bude moci zeptat, kolik utratil v uplynulém měsíci za potraviny, a asistent mu na to odpoví, aniž by předtím musel uživatel v bankovnictví transakce označovat a třídit.
Samotná banka pak intenzivněji využívá AI třeba pro automatizaci procesů a zpracování dat. „A nová sada AI agentských platforem nám umožní vytvářet různé AI persony, které se pak mezi sebou mohou bavit. To můžeme využít například při zpracování dat, kdy si jednotliví AI asistenti vzájemně vyřeší, jaká data pro co potřebují,“ naznačuje Sedlařík. Éra AI tedy odstartovala (nejen) v České spořitelně naplno. A rozhodně se v ní máme na co těšit.
Přemýšlíte o nové práci? Jděte na Jobs.cz, kde jsou každý den desetitisíce nabídek. Mezi nimi najdete i ty od České spořitelny.