Budete dobrým šéfem bývalých kolegů? (Deník E15)

Čas od času nastane situace, kdy firma hledá nové vedení. Možnosti má dvě. Na místo šéfa buď přijme v rámci výběrového řízení nového člověka, nebo povýší někoho ze stávajících zaměstnanců. Která možnost je z hlediska firemní budoucnosti lepší, na to jednoznačně nedokážou odpovědět ani odborníci.

,,Pokud se místo vedoucího pracovníka obsadí někým čerstvě přijatým, může takový člověk firmu obohatit o nové zkušenosti z jiných pracovišť či organizací. Nebývá zatížený takzvanou ,,provozní slepotou", tudíž firmě může přinést nápady či změny, které stávající zaměstnance pod tíhou rutiny nenapadnou. Na druhé straně člověk povýšený v rámci firmy má více zkušeností a znalostí týkajících se pracoviště, vztahů a pracovní činnosti, což se obecně považuje za výhodu, i proto firmy při obsazování vedoucích pozic častěji nejdříve hledají mezi vlastními zaměstnanci," říká psycholog práce Patrik Weiss.

Pečlivý výběr

Povýšení by se podle něj mělo odvíjet především od předpokladů kandidátů a povýšen by měl být v ideálním případě takový člověk, jehož kvalifikaci a schopnosti nikdo nezpochybňuje. Pokud je to jinak, hrozí, že v týmu se začne šuškat o protekci a novému šéfovi se na stole nakupí výpovědi, nejčastěji od nejkvalitnějších zaměstnanců. V praxi je to ještě o něco složitější. Nárok na vedoucí pozici si většinou dělá víc lidí. Ti, kdo neuspějí, mají tendenci závidět, případně intrikovat. Ne že by tím sami sobě nelámali vaz, ale tým zbytečně ztrácí jednotu a čas. Z toho vyplývá i první rada novému šéfovi. Jasně a aktivně komunikovat.

,,Komunikace je hodně důležitá z toho důvodu, že v podnikové praxi se hodně zaměstnanců staví nedůvěřivě k většině organizačních a personálních změn. Pokud je šéf dokáže seznámit se svojí představou o řízení a směřování týmu, o tom, co od nich očekává i o otázkách hodnocení a odměňování, atmosféře to jistě prospěje," říká Patrik Weiss.

Neměňte a neslibujte!

Nový šéf má nesmírně těžkou pozici i z toho důvodu, že mu povýšení bere možnost věnovat se naplno svému oboru a klade na něj nárok řídit druhé, což dosud třeba nikdy nedělal, a tudíž to zatím neumí. Navíc musí docílit toho, aby byl najednou autoritou. Aby ho podřízení, dříve kolegové, respektovali, plnili jeho nařízení a zároveň společně vytvořili dobrý tým, schopný dosáhnout uspokojivých výsledků.

,,Ideální je povýšení nepřeceňovat, ale ani nepodceňovat. Je dobré od začátku jednat otevřeně, vyžádat si po nástupu do funkce čas na rozkoukání a naslouchat připomínkám a námětům, které přicházejí od kolegů. Důrazně doporučuji vyhnout se unáhleným soudům, slibům či razantním změnám," radí nezávislá konzultantka v oblasti lidských zdrojů Olga Kulíková.

Více se dočtete v únorovém vydání časopisu Moje psychologie

Zdroj: Deník E15

Další články k tématu