
Jen několik desítek vteřin. Zhruba tolik času máte na to, abyste zaujali svým životopisem náboráře. Cílem je přesvědčit ho, že čte CV kandidáta, který přemýšlí o pozici stejně jako on a koho si na ní dokáže představit. Jak toho dosáhnout?
Ještě jednou si přečtěte celý text nabídky práce. Jak je v něm nazvaná pozice a dovednosti, které firma požaduje? Jestli je máte, nazvěte je stejně. Péči o zákazníky klidně přejmenujte na customer service, pokud firma dává přednost anglickému označení, nebo sales support specialist na specialistu podpory prodeje, pokud naopak upřednostňuje české označení.
Zároveň vypíchněte ty pracovní úkoly, které by vás čekaly na novém místě. Chtějí, aby kandidát „pečoval o portfolio svěřených zákazníků a zároveň identifikoval nové obchodní příležitosti“? Napište to do zarážek ke svým pracovním zkušenostem, pokud takové máte. Nemusí to být stejně slovo od slova, ale výrazy jako „péče o zákazníky“ a „hledání/identifikace/rozpoznání nových příležitostí na trhu/klientů“ jsou tím, co budou personalisté v CV hledat.
TIP: Pokud sháníte práci po delší době, je potřeba váš životopis doplnit. Při té příležitosti ho zkuste vyšperkovat třeba pomocí údernějších slov.
Ta nejdůležitější klíčová slova v životopise zvýrazněte. Nenechte náboráře pátrat v hromadě odrážek a vytučněte, co hledají. Vyvoláte tak pocit, že čtou profil někoho, s kým si už teď rozumí.
Stejně jako dosavadní zkušenosti bývá stěžejní délka praxe. Právě o tu se personalisté zajímají ve druhé řadě. Pokud je délka praxe vaší silnou stránkou, můžete ji zdůraznit před výpisem pozic, například: 7 let praxe v on-line marketingu, a pak vypíšete jednotlivé pozice a firmy s časovými údaji a náplní práce.
Té náboráři věnují více času u uchazečů, kteří se hlásí na manažerské pozice. Chtějí vidět, jak se kariéra kandidáta zatím vyvíjela. U vedoucích se soustředí na to, jakým týmům dosud šéfovali, kolik lidí celkově řídili, za co všechno měli odpovědnost a čeho se jim podařilo dosáhnout.
U juniornějších pozic je zase důležité vypsat požadované soft skills. Protože „junioři“ ještě nemohou mít příliš dlouhý seznam praxe, zajímají se personalisté třeba o to, jestli se dokážou rychle učit, pracovat samostatně nebo se orientovat na cíle. To ostatně budou zkoumat nejen u juniorů.
Uvědomte si, proč může být ta která dovednost na nabízené pozici požadována. Třeba komunikativnost při péči o zákazníky, schopnost rychle se učit na pozici UX designera nebo samostatně pracovat jako projektový manažer. Na základě toho se vám bude daleko lépe dokazovat, že tu kterou požadovanou soft skill máte.
Personalisté si to totiž často ověřují během úvodního telefonického rozhovoru nebo osobního pohovoru. Každou „měkkou dovednost“ byste proto měli být později schopni doložit. Tedy uvést příklady třeba toho:
Může se stát, se vaše kariéra rozvíjela v určitém oboru, ale poslední dva tři roky odbočila z různých důvodů jinam. Pokud se chcete k původnímu zaměření vrátit, napište na první místo praxi právě v tomto odvětví. Nevadí, že není nejnovější. Teprve pod ni uveďte praxi v rámci své kariérní odbočky.
Tu je zároveň nejlepší vysvětlit v úvodním odstavci o pár větách, kde zdůrazníte, že se nyní chcete vrátit ke svému původnímu zaměření. Podobně postupujte také v případě, že chcete změnit obor. V úvodu vysvětlete, že se pokoušíte o novou kariéru. Pomůžete tak náboráři, aby se ve vaší pracovní minulosti zorientoval.
Našli jste si na Jobs.cz pozice, které vám sednou? Výborně. Zkuste ušít své CV na míru každé z nich a poslat je do světa.