
Říká se, že první dojem je jen jeden a další šanci, jak jej napravit, už nemáme. Pravda je však taková, že ani důkladná příprava dobrý dojem stoprocentně nezaručí. To může být dobrá zpráva například pro obchodníky, kteří podléhají dojmu, že pokud se jim nepodaří první kontakt s potenciálním zákazníkem, nemají se již o další snažit. To, že první dojem nemusí být zároveň posledním dojmem, potvrdila nedávná studie americké Stanford Graduate School of Business. Radí také, jak špatný první dojem při jednání se zákazníkem napravit.
Nevzdávejte se po prvním neúspěchu
Nejprve zvažte, co se z vašeho pohledu pokazilo. Pak se snažte domluvit druhou schůzku, na které tyto nedostatky odstraníte. Snažte se dát potenciálnímu zákazníkovi větší prostor k vyjádření. Čím méně budete mluvit, tím lépe jej přimějete, aby na vás změnil názor. Nestresujte se dohady o tom, jak vás původně vnímal. Mohlo se stát i to, že jste si jeho chování špatně vyložili nebo on sám již na vaši schůzku zapomněl.
Najděte problém a převezměte odpovědnost
Bude-li potenciální zákazník stále působit nepřátelsky, soustřeďte se na to, co, kdy a do jaké míry se stalo. Dejte najevo, že se nesnažíte pouze zlepšit vztahy, ale plně porozumět tomu, kde a proč nastala chyba. Buďte připraveni okamžitě problém vyřešit. Horší dojem než to, že nejste schopni převzít odpovědnost, udělat nemůžete. Zákazníka nezajímají omluvy, ale řešení.
Zdroj: HR News