Michal Škoda dnes šéfuje Proudu, experimentálnímu minipivovaru společnosti Plzeňský Prazdroj. Právě tam začínal před deseti lety v trainee programu. V čem pro něj byla tato zkušenost stěžejní a díky čemu z ní čerpá dodnes?

Michal Škoda (vlevo) a Tomáš Pavlíček, moderátor pořadu.
Tehdy ještě student pražské Vysoké školy ekonomické se do trainee programu dostal díky náhodě. A taky stolnímu fotbálku. Na veletrhu pracovních příležitostí měli totiž právě tuhle hru na stánku Plzeňského Prazdroje. Michal Škoda si ji tam šel s kamarády zahrát. Šikovná HR manažerka mu vtiskla do ruky letáček o možnosti letní stáže v pivovaru. Po krátkém přemýšlení se do ní přihlásil.
Nejprve letní stáž
„Abych se na ni dostal, absolvoval jsem pracovní pohovor, kde jsem musel prokázat schopnosti řešit naplánované projekty,” vzpomíná dnes úspěšný manažer. Ony naplánované projekty spadaly do agendy korporátní komunikace a týkaly se employer brandingu nebo digitalizace interního portálu. „Byly to reálné věci, na kterých firma tehdy pracovala. Výsledky se prezentovaly před vedením společnosti. Prezentace dopadla dobře a projekty se začaly realizovat,“ dodává Michal Škoda.
TIP: Uvažujete o trainee programu? Podívejte se na nabídky na Jobs.cz. Stačí si je případně vybrat z menu políčka „typ úvazku“.
„Razovitá“ zkušenost z Nošovic
Po tomto úspěchu nastoupil do tehdy ročního trainee programu. Nejvíce ho zajímal brand marketing, nicméně v rámci rotace, kterou trainee program zahrnoval, prošel třeba i oddělením financí, strategie nebo výzkumu.
Nezapomenutelnou zkušeností pro něj ale byla měsíční návštěva pivovaru Radegast v Nošovicích kousek od Frýdku-Místku. „Jako pro Pražáka to pro mě bylo nové i z kulturního hlediska, protože tamní kraj je opravdu ‚razovitý‘, jak se říká,“ připouští Škoda.
Jako pro marketéra pro něj bylo zajímavé zúčastnit se přímo výroby. Chodil „s chlapama“ do pivovaru a přesouval se po jednotlivých výrobních odděleních, od přijmu surovin, přes varnu, kvašení, až po stáčírnu.
„Díky tomu jsem na vlastní oči viděl, jaké dopady mají na výrobu marketingová nebo byznysová rozhodnutí přijímaná na centrále. Jaké těžkosti do výroby přinášejí například z hlediska efektivity nebo plnění cílů. To byl největší poznatek, který jsem si z Nošovic odnášel a z něhož čerpám dodnes.“
Nejen pro studenty a absolventy
Stáže a trainee programy jsou určeny primárně studentům a čerstvým absolventům. Nicméně mohou být přínosem nejen pro ně. „Podle mě jsou vhodné pro kohokoliv, kdo si není jistý tím, co přesně by ve firmě dělal. Nabízejí možnost poznat ji v relativně krátkém čase z různých úhlů,“ přemýšlí Michal Škoda. A ještě v něčem je podle něj trainee program nenahraditelný. „Člověk si během něj udělá spoustu kontaktů, díky nimž může potom ve firmě kariérně růst.“
Za hranice a ještě dál
Dnes mají navíc účastníci některých trainee programů možnost vyjet do zahraničí. Alespoň v Plzeňském Prazdroji tomu tak je. V současnosti už také tamní program není jednoletý, ale dvouletý.
„Jeho účastníci si mohou více volit, čemu se během této doby věnovat. Navíc v rámci společnosti Asahi, která Plzeňský Prazdroj a přidružené pivovary vlastní, mohou vyjet na zkušenou do dalších evropských zemí. Což bych každému doporučil,“ doplňuje Michal Škoda.
Co dalšího by účastníkům trainee programu poradil? Proč se s nimi rád setkává? V čem jsou pro něj přínosem? To všechno se dozvíte v dalším dílu našeho Jobscastu. Zveme tam hosty, kteří mohou i díky vlastním příběhům a zkušenostem poradit s různými tématy z pracovního života.
Nejste v zaměstnání spokojení? Pak je tu Jobs.cz, kde najdete moře nabídek nejrůznějších pozic.