
Zatímco někteří letošní maturanti se již zvolna začínají připravovat na první semestr svého vysokoškolského studia či si ještě užívají dlouhých prázdnin, jiní řeší méně šťastnou situaci – neúspěch v přijímacích zkouškách. Jak v takovémto případě postupovat? Jak efektivně využít následující akademický rok?

Vynechme nyní případ, kdy se rozhodnete odejít do praxe na méně kvalifikovanou pozici nebo zvolíte au-pair pobyt v zahraničí, a podívejme se, jaké možnosti dalšího pomaturitního vzdělávání máte v tuto chvíli k dispozici.
Na úvod je klíčové zodpovědět si obecnější otázku: chcete směřovat k původně zvolenému oboru na vybrané fakultě nebo se zaměříte na jiný, příbuzný obor? V případě první alternativy byste měli kriticky zhodnotit vaše šance v následujícím přijímacím řízení a zamyslet se důkladně nad motivací studovat daný obor. Pokud se rozhodnete pro tuto možnost, měla by být vaším cílem efektivní příprava na další přijímačky a rozvoj smysluplných rozšiřujících a doplňujících znalostí a dovedností (např. jazyky).
Na druhou stranu, neúspěch v přijímačkách pro vás může být podnětem k získávání informací o dalších oborech a změně našeho zaměření. Pokud jste se nedostali na obor historie, co třeba obor dokumentace památek, archivnictví nebo pomocné vědy historické? Je pro vás opravdu cílem psychologie, anebo vám vlastně více vyhovuje studijní plán sociální práce? V současné době řada VŠ vypisuje druhá kola přijímacích řízení, čehož lze ještě v některých případech využít. Při volbě alternativního zaměření se orientujte spíše podle toho, zda byste byli schopni studium zvládnout, než podle zájmu o obor. Tento zájem bývá totiž často zkreslený „středoškolským podáním“ oboru. To, že vám některý obor nebyl na SŠ úplně blízký ještě neznamená, že by se vám ve vysokoškolském podání nemohl jevit jako přitažlivý a že byste v něm nemohli být úspěšní.
Samozřejmě je nutné respektovat zdravý rozum: ten, komu nešly na SŠ přírodní vědy, by se neměl hlásit na přírodovědeckou fakultu jen kvůli možnosti studovat na VŠ a využívat studentských výhod. S velkou pravděpodobností by jeho studium stejně skončilo neúspěchem a řešení současného problému by se jen oddálilo. Navíc by dotyčný ztratil čas na přípravu k přijímačkám na vhodnější obor (a v neposlední řadě se započítává odstudovaný čas a následně hrozí poplatky za studium). V případě, že směřujete spíše do praxe, stojí za úvahu i nabídka vyšších odborných škol.
Jazykové kurzy
+ Dobré jazykové znalosti využijete při studiu jakéhokoliv oboru, snadněji s nimi zvládnete např. zahraniční stáže a studium z původní literatury. Znalost jazyka doložená mezinárodně uznávaným certifikátem je výhodou při vstupu na trh práce
+ S řadou kurzů získáváte i status studenta (sociální výhody)
– Kvalita kurzů značně kolísá, bez referencí je těžké vybrat správnou agenturu
– Pokud student bere jazykový kurz pouze jako vyplnění času do dalších přijímaček, není studium příliš efektivní
Mimořádné studium na VŠ
Studium jednotlivých předmětů na VŠ spolu s řádnými studenty, formálně spadá pod CŽV (za úplatu realizuje např. VŠE či Masarykova univerzita).
+ Kontakt s VŠ výukou, získání lepší představy o tom, jak studium daného oboru opravdu vypadá
+ Možnost uznání úspěšně složených zkoušek v případě vstupu do řádného studia
– Není v nabídce všech VŠ
– Frekventanti mimořádného studia nemají status studenta
Přípravné kurzy na přijímací zkoušky
+ Efektivní příprava na přijímací zkoušky
– Často rozporuplná kvalita i v rámci jedné agentury
Nulté ročníky
Dlouhé (semestrální) oborově zaměřené přípravné kurzy u různých vzdělávacích agentur.
+ Smysluplná příprava pro obory, kde se přijímací zkouška skládá z oborových testů či pohovorů
– Velká ztráta (časová i finanční) v případě neúspěchu v přijímacím řízení
– Problém rozpoznat kvalitní kurz a zvolit vhodnou agenturu
– Obsah mnohdy neodpovídá požadavkům na přijímací zkoušky a často kopíruje témata prvních ročníků VŠ (např. v nultých ročnících práva)
– Často vede studenty k laxnímu přístupu („chodím na kurz, tak už pro přijetí nemusím nic dělat…“)
Soukromé VŠ
+ Studium vede k zisku akademického titulu
+ Možnost pokračovat po studiu soukromé VŠ v navazujícím mgr. studiu na veřejné VŠ
+ V případě některých VŠ lze absolvovat např. hodnotné zahraniční stáže
+ Status studenta
– Omezený výběr oborů
– Školné
VOŠ
+ Vzdělávání blízké praxi
+ V případě některých VOŠ spolupracujících s vysokými školami lze získat titul bakalář
+ Relativně nízké školné
+ Status studenta
– Nízká hodnota titulu DiS.
Výše uvedené možnosti lze samozřejmě kombinovat: je možné např. navštěvovat jazykovou školu a k tomu absolvovat ještě kratší přípravný kurz, či při studiu soukromé VOŠ navštěvovat několik kurzů na VŠ v rámci mimořádného studia. Při výběru je vhodné zvážit i to, jakým způsobem se na Vaše pomaturitní studium bude v budoucnu dívat personalista.
V případě zájmu lze využít bezplatného poradenství vzdělávací agentury Kurzy-Fido.cz.