Přihlásit

Mění se organizační struktura ve firmě. Advokátka vysvětluje, kdy je potřeba změna smlouvy

19. 11. 2025 · Inspirace

Týmová reorganizace, nové vedení, přesun lidí pod jiné oddělení. Změny ve firmách nejsou nic výjimečného – struktura se může přizpůsobovat aktuálním prioritám. Otázka ale zní: Kdy vám kvůli tomu musí zaměstnavatel změnit smlouvu? Rozebrali jsme ji ve spolupráci s Lenkou Gomez Tomčalovou, vedoucí advokátkou pro pracovní právo v KPMG Legal.

Jednoduše řečeno: Změna pracovní smlouvy je potřeba vždy, když se organizační změna dotkne podstatných náležitostí vaší stávající pracovní smlouvy, zejména druhu práce a místa výkonu práce.

Ty totiž zaměstnavatel nemůže jednostranně měnit. Jejich změna vyžaduje i váš souhlas. Pokud se na ní se zaměstnavatelem dohodnete, měla by být provedena formou písemného dodatku k pracovní smlouvě, případně formou nové pracovní smlouvy k tomu dochází často v případech, kdy je změn hned několik a uzavření nové pracovní smlouvy může být pro obě strany přehlednější.  

Když se změní, co budete dělat

Záleží na tom, jestli se tato změna dotkne druhu práce, který máte sjednaný v pracovní smlouvě

  • Pokud ano, změna smlouvy je nutná. 
  • Pokud ne, změna smlouvy nutná není. 

Podívejte se tedy nejprve do pracovní smlouvy a zjistěte, co je v ní uvedeno. Je celkem časté, že druh práce není podrobněji popsaný ve smlouvě, ale v dokumentu, kterému se lidově říká „pracovní náplň“ a bývá označen jako popis pracovní činnosti. Ten je ale jednostranným příkazem zaměstnavatele. Mění-li se, zatímco druh práce zůstává stejný, změna smlouvy není nutná. 

Příklad 1: 

Pozice ve smlouvě: marketingový specialista / marketingová specialistka
Původní náplň práce: správa firemního profilu na sociálních sítích, plánování postů, tvorba obsahu.

Změna: Firma se v rámci reorganizace rozhodne, že se spojí marketingové a obchodní oddělení a že se nově více soustředí na přímé oslovování klientů. Náplň práce se tedy zaměří na přípravu newsletterů, případových studií a spolupráci s obchodním týmem na tvorbě prezentací pro klienty na webinářích.

Druh práce zůstává stejný, jen se mění konkrétní úkoly. Zaměstnavatel tuto změnu může provést jednostranně, protože nový obsah práce stále odpovídá smluvnímu vymezení marketingový specialista/ka.

Příklad 2: 

Pozice ve smlouvě: marketingový specialista / marketingová specialistka
Původní náplň práce: moderování a vystupování na konferencích a veletrzích, kde se firma prezentuje.

Změna: V rámci reorganizace bylo rozhodnuto, že bude mít pracovník nově na starosti také zajištění občerstvení a jeho dovážku firemním autem na firemní stánky na veletrzích nebo na odborné konference, kde bude zajišťovat i jeho rozmístění na stoly a obsluhování hostů. 

V tomto případě zajišťování cateringu vlastními silami a obsluha hostů nespadají pod druh práce marketingový specialista/ka. Zaměstnavatel je tedy nemůže do pracovní náplně bez souhlasu zaměstnance zařadit. 

Mění se místo, kde budete práci vykonávat

Opět platí, že jednostranně vám zaměstnavatel místo výkonu práce uvedené ve smlouvě změnit nemůže. Pokud je tam ale uvedena třeba Praha, může vás bez vašeho souhlasu převelet na druhý konec města. 

Co když se změnou nesouhlasíte? 

Pak ji v dodatku nebo v nové pracovní smlouvě nepodepisujte. V tom případě se jedná o překážku na straně zaměstnavatele a ten vám musí vyplácet náhradu mzdy, nebo s vámi rozvázat pracovní poměr z organizačních důvodů, případně se s vámi ze stejných důvodů na ukončení pracovního poměru dohodnout. V obou případech máte nárok na odstupné, jehož výše závisí na odpracované době. 

Na co si dát pozor?

  • Všechny změny musí být písemné – nikdy jen „domluvené ústně“.
  • Novou smlouvu (nebo dodatek) si vždy důkladně přečtěte. Klidně si ji vemte domů a promyslete si ji. Nenechte se přemluvit k podpisu hned teď na místě. 
  • Na změně pracovní smlouvy trvejte vždy,  když se rozšíří vaše odpovědnost v takovém rozsahu, že to přesahuje sjednaný druh práce ve smlouvě.