Přihlásit

Když máte kolegu pro dobrou náladu

17. 3. 2008 · Inspirace

Občanské sdružení Máme otevřeno? spustilo kampaň na podporu zaměstnávání lidí s mentálním postižením. Autorem konceptu kampaně je agentura Young & Rubicam, která sama zaměstnává postiženého Miroslava Urbánka. „Je to nová zkušenost, obohacující všechny zúčastněné. Mirek se učí od nás, ale i my od něj,“ říká Daniel Růžička, kreativní ředitel společnosti.

Jak nápad zaměstnat pana Urbánka vznikl?
Jednoduše tak, že jsme měli na toto téma pro Máme otevřeno? připravit komunikační kampaň zaměřenou na zaměstnavatele. A tehdy někdo, tuším, že jsem to byl právě já, řekl: Proč se o něčem takovém bavit teoreticky? My prostě jednoho z vašich klientů zaměstnáme…

Bylo obtížné pana Urbánka zapracovat?
Připravit takového klienta – člověka s mentálním postižením – do pracovního procesu není vůbec jednoduché. Ale to není naše práce, přípravu zajišťuje sdružení Máme otevřeno?. Naše práce je udržet jeho motivaci a výkonnost. Jde o gesto, které pomůže integraci takového jedince do společnosti. S výkonností zdravotně postižených nemáme žádné zkušenosti, ale určitě to není pro potenciální zaměstnavatele způsob, jak vyřešit produktivitu jejich práce. Tam, kde nemají trpělivost a lidské zdroje, které by pomohly s možnými problémy, bych raději doporučil pouze povinné odvody, které pomohou profesionálním institucím s potřebnou péčí.

Bylo nutné nějak upravit pracoviště? Co má váš kolega na starosti?
Pracoviště jsme neupravovali. Jen s ním byl po první tři týdny asistent Jakub Tichý z Máme otevřeno?, aby si Mirek na vše zvykl a mohl pokračovat sám. Mirek se stará o doplňování papíru do kopírek, vody v barelech, zalévání květin, rovnání šanonů, doručování zásilek, ale hlavně se stará o dobrou náladu nás všech, což se mu daří úplně nejlépe. V tom je Mirek úderníkem.

Kdo panu Urbánkovi zadává úkoly, resp. jak jej kontrolujete? Je mu přidělen jiný zaměstnanec?
Ano, přesně tak. Jistá asistence je stále potřeba: máme kolegyni, která Mirka průběžně kontroluje. Jedním z jeho úkolů je i týdenní report, kde musí popsat vše, co v daném týdnu dělal, co ho zaujalo, co ho bavilo a co ne, v čem by se mohl zlepšit, a s čím a s kým je spokojen… Je to velmi zajímavé i zábavné čtení, z něhož se o svém kolegovi dozvíte mnohem víc.

Jak přijímají spolupracovníci kolegu s mentálním postižením?
Přijímají ho skvěle. Tzv. „normální kolegové“ se podle mne naučí, jak se chovat k lidem s určitým handicapem. Zjistí, že na něj nemusí mluvit jako na malé dítě a že jemu i sobě daleko více pomohou, když budou jeho odlišnost ne snad ignorovat, ale respektovat a chovat se úplně normálně.

Jak se pan Urbánek u vás cítí? Není trochu jako pokusný králík?
Zajímavá otázka. Sám si ji často kladu. Myslím, že Mirek se cítí jako prospěšný svému okolí. Má okruh nových kolegů, se kterými se rád baví. Určitě se tím odreaguje od sice jednoduchých, ale pro něj možná stresujících pracovních povinností. Zveme ho i na firemní akce – tam se cítí jako ryba ve vodě. Doufám, že nikdy jako pokusný králík.

Český skeptik by vás určitě nařkl, že handicapovaného zaměstnáváte hlavně kvůli snížení daní…
Domnívám se, že je daleko jednodušší odvádět daně, pokud zákonem předepsané množství pracovně handicapovaných nezaměstnáváte, než osoby s handicapem zaměstnat. Někteří tzv. klienti pracují pro zaměstnavatele velmi tvrdě, jiní jim práci spíše přidělají, ale pro společnost je jistě lepší, pokud jsou zapojeni do života i po pracovní stránce. Seberealizace je důležitá pro každého.

Je tedy podle vašeho názoru možné zaměstnat člověka s mentálním postižením v každé firmě?
Podle mého názoru hodně záleží na tranzitním programu, kde takového klienta připravují do pracovního procesu. Pro většinu z nich se určitě dá najít vhodná práce. Během naší spolupráce se sdružením Máme otevřeno? jsem poznal i takové, u kterých by se jen těžko našlo vhodné pracovní místo, ale možné je vše. Stačí jen chtít.

Nicméně zaměstnávat handicapovaného asi vždy není jen idyla?
Z vyprávění lidí z Máme otevřeno? znám různé případy. A jsou mezi nimi samozřejmě pozitivní i negativní dopady takové integrace. Mnohé určitě záleží na správném umístění klienta. Jinak je můj názor takový, že jde spíše o vstřícné gesto, které by měl každý zaměstnavatel zvážit. Naše zkušenost je určitě dobrá také proto, že Mirka práce, kterou u nás a s námi dělá, baví.