
Zejména začínající manažeři mají pocit, že všechno umějí (a musejí) dělat sami. Praxe však ukazuje, že naučit se delegovat patří k základním a nejdůležitějším manažerským dovednostem. Manažeři, kteří umějí delegovat, dosahují lepších výsledků než ti zavalení úkoly, které by mohli a měli vykonávat jejich podřízení. Úkolem manažera je plánovat, organizovat, koordinovat, vymezovat priority a také přemýšlet kreativně. Delegované úkoly navíc obohatí podřízené o nové výzvy a zkušenosti. Zaměstnanci, kteří mohou dokázat své schopnosti, pak vylepší manažerovu pověst.
Bez ohledu na zjevné výhody delegování stále existují důvody, proč se mu manažeři vyhýbají. Některé z nich jsou racionální výhrady, jiné mají emocionální nebo psychologický základ. Které to jsou?
– nedostatek důvěry v podřízené,
– nedostatek důvěry v sebe,
– špatně vymezené povinnosti,
– povahová averze vůči riskování,
– strach z vytvoření nepřátel,
– namyšlenost,
– zaměňování aktivity s produktivitou,
– strach z toho, že manažer bude vypadat líně,
– nedostatek modelových rolí,
– strach přenechat teritorium.
Zdroj: HR News