
Firemní kultura daného zaměstnavatele bude totiž do velké míry ovlivňovat vaši spokojenost v zaměstnání a ztotožnění s firmou, ve které pracujete.
Co vlastně je firemní kultura? Je to souhrn všech faktorů, kterými se firma prezentuje vně i uvnitř, jsou to hodnoty, které daný zaměstnavatel uznává a prosazuje a v neposlední řadě i způsob, kterým je komunikuje veřejnosti, svým zákazníkům i svým zaměstnancům. Pokud firma dokáže hodnoty, které uznává, pojmenovat a přenést do praxe, stává se čitelnou jak pro své okolí, tak pro své zaměstnance. Ale i když firma svou firemní kulturu nijak nepopisuje nebo nekultivuje, nějakou kulturu – způsob jednání a chování – má vždy.
Nutno podotknout, že úroveň podnikové kultury zaměstnavatelů se obecně zvyšuje. Zaměstnavatelé pochopili, že komunikovat se svými lidmi je stejně důležité, jako komunikovat se zákazníky – protože dobří zaměstnanci jsou pro ně nenahraditelná hodnota. A tak se v mnoha firmách můžete setkat s pojmem personální marketing, který se snaží právě zaměstnance stávající i budoucí informovat o tom, co je pro danou společnost důležité, čemu věří, kam míří a naopak, co považuje za neslučitelné se svými cíli. Zaměstnavatelé také pochopili, že je velmi důležitý i způsob komunikace těchto hodnot. Ukázalo se například, že příliš razantně a halasně prosazovat a komunikovat firemní kulturu se v našem kulturním prostředí neosvědčilo – lidé jsou alergičtí na „proklamace“ a firma riskuje, že se vytvoří tzv. stínová firemní kultura, ve které se nerespektování těchto hodnot a pravidel stává mezi zaměstnanci obecně přijatelnou normou.
Mladí vzdělaní lidé s vlastním názorem na svět, kteří přicházejí do firem, jsou pro zaměstnavatele cílovou skupinou, o kterou musí velmi pečovat. Proto se snaží, aby jejich firemní kultura byla pro tyto perspektivní zaměstnance přitažlivá a aby se mohli s firmou ztotožnit.
Jak ale poznat, zda vám určitá firemní kultura sedí, nebo ne, pokud jste do firmy ještě nenastoupili? Ne vše, ale leccos se dá poznat již v průběhu výběrového řízení – pokud máte oči otevřené. Na jaké otázky související s firemní kulturou byste si měli umět odpovědět ještě předtím, než se rozhodnete nastoupit do nějakého zaměstnání?
A jaké jsou zdroje informací, ze kterých se o firemní kultuře firmy můžete dozvědět? Pokud společnost má firemní kodex, máte to základní jako na dlani. Právě v něm se pokouší definovat, jaké má v této oblasti cíle a jakými způsoby se jich snaží dosáhnout. Při osobním setkání pak mnohé napoví samotné chování současných zaměstnanců a celková atmosféra firmy, která na vás dýchne již na recepci. Nezapomeňte se rozhlédnout i po pracovním prostředí, vybavení kanceláří, oblečení zaměstnanců – i to jsou vodítka, která vám pomohou si udělat co nejpřesnější obrázek. Důležité je správně vyhodnotit, nakolik k sobě mají blízko firemní kultura proklamovaná – ta z etického kodexu – a reálná – kterou vidíte na vlastní oči.
Dalším dílkem do skládanky je samotný průběh výběrového řízení. Na leccos se můžete vhodnými dotazy zeptat i personalisty, který ho vede. Komunikuje s vámi už v této fázi otevřeně a pravdivě? Podává vám dostatek informací? Je schopnen a ochoten změnit zavedený postup v průběhu náborového procesu, pokud je to oprávněné a výhodné pro obě strany? Dává vám zpětnou vazbu v kvalitě a kvantitě, která vám vyhovuje?
Odpověděli-li jste si na všechny otázky kladně? Můžeme vám jen gratulovat. Ale i pokud jste našli nějaké „pihy na kráse“ nezapomínejte, že i u vašeho budoucího zaměstnavatele pracují „jen“ lidé. Dobře se kolem sebe dívejte, ale nesuďte unáhleně.
A až do nového zaměstnání nastoupíte, mějte na paměti, že firemní kulturu vytvářejí lidé dané firmy a že ji od té chvíle taktéž reprezentujete. Nejste ale jen jejím pasívním nositelem – můžete ji ovlivňovat i měnit.