
Nové technologie již dávno dominují většině sfér moderního života. Trend online světa a virtuální reality se samozřejmě nevyhýbá ani oblasti vzdělávání. Zatímco ve Spojených státech se e-learning podílí na firemních rozvojových aktivitách více než z poloviny, u nás v Česku hovoříme o necelých deseti procentech. Evidentně je pouze otázkou, kdy naše rychlejší sousedy doženeme.
Obecně hrají v masovém šíření e-learningu roli dva zásadní faktory. Jednak je to časová nenáročnost, pak také finanční úspora. Online vzdělávání má ovšem spoustu dalších výhod. Umožňuje nám přesunout se z role pasivních objektů směrem k aktivním příjemcům informací. Instruktivní učení tak pomalu nahrazujeme konstruktivním, které nás motivuje k větší zodpovědnosti.
Na českém trhů postupně přibývá e-learningových kurzů, které časově tolik nevytěžují zaměstnance a jsou podstatně levnější. Objemem informací se dá e-learning srovnat s prezenčním školením, nebo se s ním často kombinuje. Nutno ovšem poznamenat, že ne všechny dostupné produkty toto ambici naplňují. Ze statistik vyplývá, že nejefektivnějším nástrojem k šíření informací je v současnosti video. Většina online kurzů na českém trhu je však tvořena pouze obrazovými a textovými prezentacemi, které dostatečně nepoutají uživatelovu pozornost. Důsledkem této skutečnosti klesá návštěvnost e-learningů, což dokáže potrápit nejednoho personalistu.
Druhým důvodem neochoty uživatelů používat e-learning může být jeho špatná přístupnost. Ve firmách bývá totiž zpravidla k dispozici prostřednictvím firemního intranetu, k němuž se řada zaměstnanců může přihlásit pouze z práce. Většina lidí se ovšem raději vzdělává doma, v pracovní době na to prostě nemají čas. Uživatelé preferují přístup do aplikací z pohodlí domova, chtějí se vzdělávat kdykoliv odkudkoliv. Investice do vzdělání ze strany zaměstnavatele se tak může v řadě případů minout účinkem.
U všech e-learningových nástrojů musíme mít také na paměti, že nejde o médium, které za nás vše zařídí. Mohu mít sebelepší nástroj, neznamená to ovšem, že jsem porozuměl a umím informaci vhodně použít. Informace ještě nejsou znalosti, natož funkční znalosti. Vědomí rozdílu mezi těmito dvěma pojmy je dalším kritickým faktorem úspěchu současných vzdělávacích systémů.
I u nás v České republice již existují LMS systémy, které se s tímto problémem dokázaly vypořádat. Jako příklad uveďme online systém MotivP.com, který od roku 1996 vyvíjí vzdělávací agentura Motiv P. Jedná se o multifunkční platformu, nabízející klientům moderní psychodiagnostických, rozvojové i vzdělávací aplikace. K dnešnímu dni nástroj MotivP.com využívá více než 200 českých i zahraničních firem a registruje se v něm přes 25.000 uživatelů. S přehledem lze říct, že se jedná o přední LMS systém na českém vzdělávacím trhu.
Úspěšnost multifunkční platformy brněnské agentury spočívá v odlišné filosofii, kterou uplatňuje pro administraci celého nástroje. Zatímco většina LMS systémů funguje na principu databáze, která nepřináší nic nového, MotivP.com funguje na modelu tzv. obráceného trychtýře. „Snažíme se uživateli vzdělávání usnadnit a zpříjemnit, maximálně jej motivovat,“ uvádí majitel agentury a uznávaný odborník na psychologii práce František Hroník, „například v rámci naší online akademie dostane zaměstnanec k dispozici úzký okruh kurzů, které jsou mu doporučeny přímo na míru. Postupně mu do jeho účtu přidáváme produkty podle domluvy s klientem. MotivP.com se zaměstnancům snaží připomínat, zdarma jim zasílá tematicky související příspěvky z konferencí, krátké edukační příběhy a mnohé další, “ Takový systém je podle jeho slov přehledný, zároveň probouzí touhu objevovat a vzdělávat se.
Vzhledem k devadesáti osmi procentní úspěšnosti aktivních vstupů (počítáno ze všech uživatelů) lze online systém MotivP.com označit za efektivní. Důvodem může být také vysoká kvalita virtuálních kurzů, které jsou natočeny ve vysoké video kvalitě. E-learningové kurzy ovšem nejsou jediným produktem, který agentura Motiv P na své online platformě nabízí. V repertoáru má také virtuální assessment a development centra či online 360° zpětnou vazbu. Veškeré aplikace přitom uživateli kombinuje tak, aby kontinuálně zajišťoval rozvoj klienta.
Na závěr lze konstatovat, že trend e-learningu má i v českém prostředí svoji budoucnost. Stejně jako v jiných případech, i zde platí, že si musíme dávat pozor na kvalitu pořizovaných nástrojů.
Leona Kroupová, MotivP
Komerční prezentace