
71 procent lidí, kteří používají internet, hledá informace o pracovních příležitostech právě na internetu. Navíc tři čtvrtiny z nich se obracejí přímo na pracovní portály a jen třetina lidí hledá informace na stránkách konkrétních firem. Důležité je, že tohle všechno si uvědomují i firmy, a proto své nejžhavější a nejzajímavější nabídky práce směřují právě na specializované portály. Výhodou pro ty, co hledají, je, že můžou hledat odkudkoli a nonstop, navíc všechny služby a vychytávky jsou v této HR oblasti na netu stále zadarmo.
Kde tedy hledat dobrou práci a jak využít moderní náborové prostředky?
„Stále platí, že nejlepším a nejosvědčenějším způsobem, jak si najít dobrou práci, je doporučení známého,“ vysvětluje Mgr. Jana Skalová ze společnosti LMC, která je největším provozovatelem pracovních portálů v České republice. „Takže rozhoďte sítě u svých známých, ve škole, mezi kamarády, na internetových diskuzích a někdo se chytne. Navíc řada firem tuto metodu začíná protěžovat před ostatními náborovými cestami, protože je levná a při obsazování některých pozic velmi účinná.“
Můžete také zkusit pročítat pracovní inzeráty v denním tisku, chodit se ptát na místní úřad práce nebo zkoušet pohovory v personálních agenturách. Je fajn tyto cesty kombinovat, ale vždy záleží na tom, jakou práci hledáte a jak rychle ji potřebujete najít. Pro ty, co mají čas jen večer a chtějí mít vše na jednom místě, je užitečné zabrousit na ověřená místa (existují specializované weby na brigády či pro absolventy).
Nové vymoženosti na pracovních portálech
Je to jako s auty – pracovní portály vypadají podobně, ale jen na první pohled. Komfort při hledání práce se může lišit podle toho, kde a jak práci hledáte. Soustřeďte se proto na chytré vyhledávání nabídek: rychlé podle oboru, případně profese, místa a požadovaného platu. Dokonalé vyhledávání neboli relevantní zase najde v záplavě nabídek ty nej a seřadí je podle míry shody s vašimi požadavky. Můžete hledat také podle názvu firem nebo pouze v zahraničí. Hitem letošního roku jsou služby Agent a Elektronické CV. Agent je virtuální pomocník, který vám bude hledat v záplavě inzerátů vhodné nabídky práce a ty vám doručí do speciální schránky nebo přímo do mailu. Elektronické CV je zase možnost, jak zpřístupnit informace o sobě registrovaným personalistům a firmám, které mě primárně zajímají. V současné době tyto elektronické databáze životopisů využívá 23 tisíc personalistů z řad firem a personálních agentur a v databázi je uloženo něco mezi 40 a 50 tisíci aktivních životopisů. Navíc se můžete rozhodnout, komu svůj životopis ukážete a komu ne.
Když budete mít štěstí a firma se vám s nabídkou práce ozve, čeká vás další fáze a tou je příprava na pohovor. Jak si udělat své osobní PR a zaujmout personalistu?
Tak především si zjistěte do jaké firmy jste pozvaní na schůzku, asi jste odpovídali na více inzerátů nebo vám volalo více personalistů, ale není nic trapnějšího a pro vaši osobní pověst horšího, když si to ještě na interview pletete. Kolují o tom docela pestré historky mezi personalisty, jak kandidáti sedí na pohovoru celí rudí a nevědí, ve které firmě se nacházejí, jaké jsou její produkty a služby a co by sami ve firmě měli dělat. Možností, jak si o firmě zjistit informace je všude dost – kariérními stránkami firmy počínaje a blogy konče. Funguje, když víte dost o firmě, rámcově o kontextu celého byznysu, o konkurenci, největších kauzách, ale i investicích v reklamě. Každou firmu potěší vaše všímavost a pochvala třeba poslední reklamní kampaně nebo jejího produktu. Měli byste také zhruba vědět, na jakou pozici se hlásíte a mít představu, co můžete firmě nabídnout. Berte to jako obchod, vy nabízíte své znalosti, vzdělání, mládí, čas a firma vám zase nabízí plat, benefity a zázemí.
Skóre musí být „win:win“
Musí si sednout vaše očekávání s tím personalistovým a být v rovnováze to, co umíte a můžete firmě nabídnout, s tím, co od ní na oplátku chcete. Stává se totiž stále častěji, že na pohovory přijdou absolventi bez praxe a chtějí horentní nástupní plat, jehož výše je na pracovním trhu nereálná i pro 40letého matadora s mezinárodními zkušenostmi. Vyplatí se přijmout i nabídku na půl úvazku. Nebo lze začít rovnou brigádou, na čas slevit z finančních nároků a nejdříve získat praxi, rozhled a potom zkusit zase vyjednávat nebo hledat novou práci.
O tom, že je dobré přijít na pohovor včas, vhodně oblečen dle typu a stylu firmy (každá firma se v současnosti prezentuje nějakým způsobem, popř. vždy to zachrání klasika – oblek, kostýmek) se nemusíme rozepisovat. Většinou u pohovoru potkáte ženy personalistky. Funguje na ně úsměv, milé přirozené a slušné chování, a hlavně pravdivost všeho, co vypustíte z úst. I když na pohovoru potkáte mladou dámu personalistku, věřte, že nejste první, kdo před ní takto sedí, a že velmi brzo pozná, když si začnete věci přikrášlovat a různě doplňovat. Je lepší říct na rovinu, že nemáte moc praxe, ale zato se zajímáte o počítače a techniku v soukromí, nebo že máte koníčky, které vás kvalifikují na danou pozici. Popř. že neumíte zrovna nejlépe anglicky, německy, francouzsky… ale že se chystáte minimálně na nějakou zahraniční stáž v budoucnu a budete rádi za firemní jazykové kurzy. Na všem se dá s personalistou domluvit, ale musíte jednat otevřeně.
Oblíbená je tematika vyjednávání výše platu. Kdy začít, o kolik si říct?
Univerzální radou je, že byste v hlavě měli mít připravené určité platové rozmezí, kde je vaše nejnižší platová hladina, pod kterou nepůjdete, a jaká je představa vašeho ideálního platu. Pravda a skutečnost bývají většinou někde mezi. Orientačně si můžete zjistit výši platu u jednotlivých typů oborů a pozic třeba na internetu nebo můžete sledovat denní tisk. Vycházejí tam čas od času přehledy platů v ČR. Potom už záleží na vašem vzdělání, schopnostech, praxi, typu firmy a pozice, na kterou se hlásíte, o kolik si můžete základní plat navýšit. Většinou se k otázce platu dostanete na závěr pohovoru. Personalista se vás zeptá na vaši představu, vyplatí se být skromnější a sdělit platové rozmezí nebo alespoň hranici, pod kterou nepůjdete. I vy se můžete zeptat personalisty na oplátku, jaká je představa a nabídka firmy.
A to nejdůležitější nakonec….
Buďte pozitivní a chtějte se rozvíjet. I když byste měli sebevyšší IQ, ale čišel z vás negativní postoj k životu a k celému světu, neobstojíte před začátečníkem, který je optimisticky naladěn a chce dohánět své znalostní deficity. Pamatujte, personalistky jsou většinou ženy, které mají skvělou intuici a vybírají si ty kandidáty, kteří nebudou dělat potíže, demotivovat stávající týmy a kritizovat firemní kulturu. Podvědomě totiž hledají týmové hráče a zralé osobnosti.
Takže do hledání, hodně štěstí!