Přihlásit

Absolventi VŠ – jak si stojí na trhu práce 2008

1. 6. 2008 · Inspirace

Společnost LMC, která je největším operátorem na českém elektronickém trhu práce a provozuje pracovní portál zaměřený na kvalifikované uchazeče Jobs.cz, provedla malý průzkum postavení čerstvých absolventů na pracovním trhu.

Průzkumu se zúčastnilo dvacet osm významných zaměstnavatelů* a 2186 studentů a čerstvých absolventů převážně vysokých škol**. Dotazníkové šetření proběhlo v rámci virtuálního pracovního veletrhu Měsíc absolventů on-line, který společnost LMC každoročně organizuje.

„Pracovní trh se v dnešní době mění tak rychle jako nikdy předtím a mění se i pozice čerstvých absolventů, kteří na něj vstupují,“ říká Jana Skalová, manažerka pro komunikaci společnosti LMC. Výsledky průzkumu ukazují, že zaměstnavatelé jsou k absolventům, kteří dříve patřili ke kategoriím nejvíce ohroženým nezaměstnaností, čím dál vstřícnější. A dnešní absolventi si také vedou lépe než jejich nedávní předchůdci.

1/ Větší šance
Absolventi mají rapidně více šancí než před pár lety najít hned po škole dobré zaměstnání: „V posledních letech příjímáme výrazně víc absolventů než dřív,“ tvrdí 43 % dotázaných zaměstnavatelů.

2/ … ale jak pro koho
Přes čtyřicet procent dotázaných společností uvádí, že si na jedno absolventské místo vybírá z více než deseti uchazečů. Ti z uchazečů, o které firmy stojí nejvíce, ale také vybírají z několika nabídek, zatímco ti na konci žebříčku mají přes sebou dlouhou frontu. Svět práce stále více odměňuje vzdělanou elitu, nejlepší mezi dobrými.

3/ Kvalita uchazečů roste
Dobrou zprávou je, že požadovaný a skutečný profil kandidátů se stále více sbližují. Skoro devadesát procent tázaných firem připustilo, že jejich požadavkům vyhovuje nejméně polovina účastníků výběrového řízení. V loňském roce to bylo 78 % tázaných firem. Dnešní absolventi vstupují na trh práce připraveni pro výkon profese lépe než jejich předchůdci. A co si o tom myslí samotní studenti? 31 % se domnívá, že škola je pro budoucí zaměstnání připravuje dobře, a to jak po odborné stránce, tak po stránce tzv. měkkých dovedností. 24 % s tím naopak nesouhlasí. 45 % uznává, že školy jim předaly dostatečnou odbornost, ale nedostatky vidí v rozvíjení měkkých dovedností, jako je schopnost prezentovat výsledky své práce na veřejnosti a jiné sociální kompetence.

4/ V čem jsou lepší a proč
47 % firem zaznamenalo, že mladí vysokoškoláci lépe ovládá cizí jazyky, 21 % z nich si všimlo, že umějí lépe komunikovat než dříve. Firmy to přičítají ani ne tak zlepšení úrovně škol, jako spíš větším kontaktům studentů se zahraničím, tedy stážím a jiným pracovním zkušenostem v cizině.

5/ Nereálná očekávání
Mnoho firem si myslí, že dnešní mladí vysokoškoláci jsou neskromní. „I ti, kteří by naším sítem požadavků neprošli, mají často přehnané nároky,“ myslí si 39 % dotázaných personalistů a dalších 18 % potvrzuje, že absolventi, zejména ti špičkoví, pochopili, že trh práce je dnes na jejich straně a snaží se toho využít. Loni hodnotilo požadavky absolventů jako adekvátní 67 % firem, letos jen 43 %.

6/ A platy…
Udělat správnou platovou nabídku je pro firmy natolik důležité, že více než třetina z nich se při tom opírá o zjištění specializovaných agentur a dalších skoro 40 % provádí vlastní průzkumy trhu. Jistě si tedy se zájmem přečtou, jaká platová očekávání projevili účastníci průzkumu na straně studentů. Největší část dotazovaných (43 %) by se spokojila s nástupním platem v rozmezí 18-22 tisíc korun. 35 % očekává 23-26 tisíc korun. 14 % vysokoškoláků se cení na 26-30 tisíc korun a skupina 8 % účastníků průzkumu by se zaměstnavateli neupsala za méně než 30 tisíc korun.

7/ Značka se počítá?
Značka zaměstnavatele, jeho dobré jméno a prestiž hraje při náboru stále větší roli a získává zaměstnavateli kýžený náskok před konkurenty. 31 % studentů odpovědělo kladně na dotaz – Hraje pro vás roli při volbě zaměstnání prestiž zaměstnavatele? Tato skupina sleduje nabídky zaměstnání cíleně u vybraných, známých firem. Dvě třetiny dotázaných se nicméně rozhodují výhradně na základě náplně práce – alespoň to tvrdí. 3 % si záměrně volí menší, nepříliš známé firmy. Účastníci šetření z řad studentů a absolventů měli také označit v seznamu známých zaměstnavatelů tři takové, u kterých by pracovali nejraději. A jednali pragmaticky – nejvíce bodů dali firmám, které jsou známé vysokou ziskovostí: bankám, nejznámějším značkám automobilového průmyslu i energetiky.

*Průzkumu mezi zaměstnavateli se zúčastnilo 28 firem:
Škoda Auto, KPMG Česká republika, Saint Gobain, Česká pojišťovna, Aero Vodochody, Česká spořitelna, Business Success, Witte Nejdek, Honeywell, Philips Česká republika, Siemens, E.ON Česká republika, Zentiva, Maersk, ČSOB, Kooperativa pojišťovna, Faurecia, InBev Business Services Czech, ABB, ŠkoFin, Deloitte Czech Republic, Coca-Cola Beverages, Ahold Czech Republic, Ernst&Young, Bosch Diesel, Robert Bosch, UNILEVER ČR, McDonald´s ČR

**Průzkumu mezi studenty a absolventy se zúčastnilo 2186 studentů (75 %) a čerstvých absolventů (25 %) vyšších odborných a zejména vysokých škol. 38 % zúčastněných studentů a absolventů bylo z právnických škol, následovaly školy pedagogické (20 %) a další humanitní směry (13 %). Dalších 13 % studentů a absolventů bylo z technických a přírodovědeckých oborů. Ekonomické školy byly zastoupeny 6 %. Zbytek připadá například na vyšší odborné a vysoké školy se zaměřením na cestovní ruch a gastronomii, umělecké školy a další.