Pracovní nabídka
Kancelář UNICEF v ČR spolupracuje s Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV) na přípravě nového komplexního zákona o ochraně dětí a podpoře rodiny. Tento zákon má sjednotit a posílit národní systém ochrany dětí.
Do týmu nyní hledáme konzultanta/konzultantku - hlavním úkolem bude přinášet znalosti a praktické poznatky z jednotlivých krajů České republiky, které budou využity v rámci přípravy odborných podkladů k nové právní úpravě, hodnocení dopadů regulace (RIA), fiskální analýzy a komunikačního plánu. Konzultant/ka bude prostředníkem mezi MPSV, odborníky na právo a regionálními stakeholdery a zajistí, aby se do procesu reformy promítly názory obcí, poskytovatelů služeb a rodin. Konzultant/ka bude dále podporovat MPSV při koordinaci konzultací a sběru zpětné vazby v jednotlivých krajích.
Očekáváme zapojení na dobu 74 pracovních dní v rozmezí září 2025-leden 2026. Práci bude konzultant/ka vykonávat z domova, dle potřeby je nutné cestovat v rámci ČR.
Výstup č. 1: Konzultace o odborných legislativních vstupech a hodnocení dopadů regulace (RIA) na krajské úrovni
V rámci tohoto výstupu bude konzultant zodpovědný za podporu plánování, organizace a realizace krajských a místních konzultací k návrhům odborných legislativních vstupů a RIA vypracovaných v rámci legislativní reformy.
Hlavní náplň činnosti:
- koordinace spolupráce s místními odborníky, specialisty na ochranu dětí a obecními úřady za účelem získání zpětné vazby k očekávaným dopadům navrhované právní úpravy,
- zajištění a vedení strukturovaných jednání ve vybraných krajích s cílem shromáždit informace o vlivu legislativních změn na poskytování služeb, koordinační mechanismy a kapacitní možnosti realizace,
- organizace konzultací či participativních setkání s dětmi a dospívajícími (v případě vhodnosti a proveditelnosti) pro získání jejich vyjádření k navrhované právní reformě,
- souhrnné zpracování a dokumentace všech vstupů z krajské úrovně s důrazem na jejich zapracování do finální podoby odborných legislativních vstupů a RIA.
Výstup č. 2: Konzultace k fiskální analýze na krajské úrovni
V rámci tohoto výstupu bude konzultant zajišťovat podporu týmu pro fiskální analýzu při sběru informací, ověřování finančních předpokladů a posuzování navrhovaných modelů financování nové právní úpravy na místní úrovni.
Hlavní náplň činnosti:
- organizace cílených konzultací s relevantními subjekty na krajské a obecní úrovni (např. vedoucí sociálních odborů, pracovníci rozpočtových oddělení, poskytovatelé služeb) k projednání proveditelnosti, finančních dopadů a potřeb zdrojů souvisejících s reformou,
- vedení jednání o místních rozpočtových postupech a identifikace nedostatků za účelem vytvoření realistických a regionálně přizpůsobených finančních prognóz,
- zajištění účinné komunikace a koordinace mezi týmem pro fiskální analýzu a zástupci krajů s cílem zajistit správné pochopení odborných podkladů, zapracování praktických podnětů a zohlednění místních hledisek v závěrečných fiskálních zjištěních a doporučeních.
Výstup č. 3: Podpora při vypracování komunikačního plánu
Konzultant bude zapojen do přípravy komunikačního plánu s cílem zajistit, aby jeho návrh zohledňoval podněty z krajské úrovně.
Hlavní náplň činnosti:
- organizace konzultací s krajskými zástupci MPSV, obecními úředníky a poskytovateli služeb v první linii za účelem zjištění klíčových sdělení, preferovaných komunikačních kanálů a stávajících nedostatků v komunikaci souvisejících s legislativní reformou,
- identifikace specifických problémů, obav a příležitostí v jednotlivých krajích, které je nutné řešit v komunikačním plánu, aby byl zajištěn soulad místních aktérů s cíli reformy a jejich ochota k její implementaci,
- předávání praktických návrhů z krajů k efektivnímu informování odborníků, pečujících osob a dětí o cílech a přínosech reformy.
Průřezové odpovědnosti
Kromě tří výše uvedených výstupů bude konzultant zodpovědný za:
- přezkoumání všech návrhů dokumentů (odborné podklady k právní úpravě, RIA, fiskální analýza a komunikační plán) z hlediska specifik krajské a obecní úrovně a poskytnutí cílené písemné zpětné vazby,
- dokumentaci a souhrn všech podnětů získaných v rámci konzultací na krajské úrovni a zajištění jejich jednoznačného předání národnímu expertnímu týmu a MPSV,
- účast na jednáních s MPSV, UNICEF a hlavním projektovým týmem TSI za účelem harmonizace postupů a plánování následných kroků,
- poskytování podpory MPSV při organizaci koordinačních schůzek,
- předkládání všech výstupů v elektronické podobě, včetně souhrnných zpráv z konzultací a strukturované zpětné vazby.
Požadované znalosti a zkušenosti
- Minimálně 7 let odborné praxe v oblasti ochrany dětí a sociálních služeb, praxe na řídicí nebo vedoucí pozici v rámci krajského nebo obecního systému ochrany dětí v České republice výhodou.
- Dobrá znalost českého právního a politického rámce ochrany dětí na krajské úrovni; důkladná znalost koordinačních mechanismů mezi MPSV a aktéry na úrovni obcí výhodou.
- Zkušenosti s koordinací národních reforem, konzultací nebo systémových iniciativ v oblasti ochrany dětí nebo přispívání k těmto činnostem výhodou.
- Dobrá znalost právního a politického rámce ochrany dětí v České republice.
- Výborné facilitační, koordinační a komunikační dovednosti, schopnost shrnout vstupy od různých zúčastněných stran do realizovatelné zpětné vazby
- Vyžaduje se schopnost samostatné práce a spolupráce v multidisciplinárních týmech.
- Dobrá znalost mechanismů meziagenturní spolupráce a víceodvětvové koordinace v rámci reformy ochrany dětí výhodou.
- Vyžaduje se plynulá znalost češtiny na úrovni rodilého mluvčího, znalost angličtiny výhodou.
Přihlášení:
Více informací a online systém pro podání přihlášky do výběrového řízení najdete zde:
https://jobs.unicef.org/en-us/job/583123/homebased-in-czech-republic-consultant-for-regional-stakeholder-consultation-and-advisory-engagement-74-working-days-with-travel-as-needed-unicef-czech-republic-refugee-response-office-rro
❗ Přihlášky podané přes kterýkoli jiný portál než UNICEF nebudou zohledněny ❗