O práci zástupců pojišťoven koluje spousta zaručených „pravd“. Zeptali jsme se Petra Pavlíka a Libora Rolníka, kteří pracují pro jednu z největších pojišťoven na českém trhu – Allianz. Co je skutečnost a co jen povídačky?
1. Tato práce je založená na manipulování s lidmi
S manipulací a zamlčováním důležitých věcí byste daleko nedošli. Klienti se nenechají opít rohlíkem. Nespokojený zákazník má navíc dost možností, jak si na nepoctivého poradce stěžovat. A se špatnou „vizitkou“ v oboru nikdo dlouho nevydrží.
Jak to vidí lidé z praxe?
Libor Rolník, Allianz: „Samozřejmě, že jsem se v praxi s podobnými praktikami některých ‚kolegů‘ setkal. Mohu ale říci, že většina z nich už v oboru nepracuje. Prodej pojištění je obchod jako každý jiný. Svou pověst si můžete zkazit velmi rychle, zejména v menších městech.“
Petr Pavlík, Allianz: „Dobrý poradce klientovi řekne vše na rovinu, vyloží takzvaně karty na stůl. Klienti jsou dnes navíc vzdělanější, nenechají si jen tak něco líbit.“

2. Nabízet pojištění? Budou mě jen odmítat
Občasné „ne“ k práci pojišťovacího poradce patří. Ale že byste se den co den brodili jen odmítnutími? To určitě ne. Copak nikdo nepotřebuje pojistit domácnost, auto, zdraví svých dětí? Je to přece běžná služba, kterou lidé k životu potřebují. Velmi záleží na tom, jak se k lidem chováte, jaký vzbuzujete dojem a jestli umíte službu srozumitelně vysvětlit.
Jak to vidí lidé z praxe?
Petr Pavlík: „Zrovna my v Allianz máme výhodu silné značky, která se do jisté míry prodává sama. Odmítnutí nicméně k naší práci patří a je vždy důležité zjistit, proč k němu došlo. Důvodem může být chyba, kterou lze napravit.“
Libor Rolník: „Jedná se o obchodování, a s tím jsou spojeny výhry i prohry. Dlouhodobý úspěch je souhrou mnoha faktorů, například znalosti produktů, kontaktování té ‚správné‘ klientely, serióznosti poradce, všeobecného přehledu a zejména vnitřní motivace.“

3. Budu pořád někde „v luftě“
Jezdění za klienty je součást práce v této profesi. Na druhou stranu: získáváte svobodu organizovat si čas podle sebe. Jen si to představte: žádné povinné sezení od – do v kanceláři, žádné „píchačky“.
Jak to vidí lidé z praxe?
Libor Rolník: „Práce obchodníků je ‚svobodným povoláním‘, ve kterém si pravidla hry stanovujete vy. Někteří kolegové preferují setkávání s klienty u nich v soukromí, někteří si je pozvou do obchodního místa. Úspěšný zástupce většinou kombinuje více způsobů. Schůzka s klientem musí být pro oba příjemnou záležitostí, nikoliv povinností.“
Petr Pavlík: „Ano, jsme pořád ‚v luftě’, protože hodně cestujeme. Osobně mi tato volnost vyhovuje. Být uvázaný někde v kanceláři, to by mě zabilo. Můžu pracovat, kdy chci, můžu si udělat přestávku, kdy chci. Na druhou stranu – když zavolá klient, že se chce sejít v 8 večer, tak tam budu.“
4. Příjem je nejistý, závisí na provizích
Značnou část vašeho výdělku budou činit provize za úspěšně uzavřené pojistky. Ovšem to k tomu patří. V žádné firmě vás nebudou přece platit za to, že se vám nedaří. Pojišťovací poradci si dokáží velmi dobře vydělat, pokud na sobě pracují. Schopným reprezentantům se navíc nevyhýbá postup na zajímavější, třeba manažerské pozice.
Jak to vidí lidé z praxe?
Petr Pavlík: „U Allianz je to trochu jinak, zástupce není závislý jen na provizích. Získává počáteční bonusy, fixní plat na půl roku a když vidím, že pracuje dobře, nechám mu ho i poté. Snažím se, aby fixní a pohyblivá složka mzdy činily 50/50 procent.“
Libor Rolník: „Příjmy úspěšného zástupce se skládají z více zdrojů, a tvoří tak stabilní příjem (provize za sjednání, za péči o stávající klienty, za výchovu nováčků, za příznivý bezeškodní průběh apod.). Allianz vám pomůže v rozjezdu, vybaví vás materiály, zajistí vám školení, poskytuje denní podporu prostřednictvím zkušených obchodníků, zajistí vám finanční prostředky v začátcích. To jsou skvělé podmínky pro pracovité a podnikavé lidi.“

5. Je to práce, u které málokdo vydrží
Tuto profesi opouštějí především ti, kteří se na ni osobnostně nehodí. A to víceméně tuší už ve chvíli, kdy se do ní vrhají. Pojišťovacího poradce čeká tvrdá práce a chvíli potrvá, než se výsledky objeví. Na druhou stranu – ve které profesi je to jinak?
Jak to vidí lidé z praxe?
Libor Rolník: „Vybudování stabilní klientely je cílem každého podnikatele. V pojišťovnictví se však nejedná o metu, ale o cestu. Je to neustálá, nekončící činnost vyžadující pravidelný kontakt s klienty a péči o ně. To se vám pak vrací ve formě doporučení spokojených klientů.“
Petr Pavlík: „Podle mých zkušeností, když člověk překlene určité období, tak už neodejde. Bodem zlomu jsou dva, tři roky.“
» Volná místa v Allianz
PR článek