Šest rad pro přívětivější openspace

Jakmile potřebujete dělat na něčem, co vyžaduje soustředění a klid, openspace kancelář se změní v cosi mezi rozjásaným klubem a sportovním stadionem. Je to klasický zákon schválnosti. Zvoníci mobily a bzučící tiskárna chrlící jeden dokument za druhým, jsou už jen „bonusy“ navíc.

Mozek v pohotovosti

Lidský mozek se v přítomnosti druhých lidí bezděky aktivuje. I když si to plně neuvědomujeme, naše psychika se v hromadné kanceláři nachází ve stavu neustálé pozornosti. Ruchy jako je mluvení, otevírání oken, zvonění telefonů nebo ťukání ostatních do klávesnice se časem naučíme vypouštět. Ale nikdy ne úplně. I proto si hodně lidí pracujících v openspace kancelářích stěžuje na únavu, bolesti hlavy, hučení v uších nebo úzkost.

Stanovte si s kolegy pravidla soužití

Hledáte návod na přežití v openspace? Nečekejte, že si stačí osvojit pár osobních triků a hromadná kancelář se promění v přívětivé pracoviště. Na pravidlech soužití se musí domluvit všichni kolegové, kteří spolu prostor sdílí. Svolejte si proto neformální setkání a dohodněte se na dodržování například těchto pravidel:

1. Do kanceláře nechodíme nemocní

Rýma, kašel, teplota. Nebudu z toho dělat drama, uvařím si čaj a budu normálně pracovat. Ano, zní to logicky – pokud máte samostatnou kancelář. Jestliže sdílíte klimatizovaný openspace s více lidmi, je bezohledné na ně prskat bacily. Nakazit můžete nejen je, ale zprostředkovaně i jejich partnery nebo děti. Pokud vám není vyloženě zle, navrhněte šéfovi, že budete pracovat z domova. V mnoha firmách mohou zaměstnanci čerpat sick days – placené nemocenské volno.

2. Telefonovat chodíme ven

Telefonujete klientovi. Ten zrovna jede v autě, má zapnuté handsfree a vy slyšíte každé druhé slovo. Bezděky proto začnete do telefonu také křičet. O vašem hovoru pak vědí všichni kolegové v okruhu třiceti metrů, aniž by se mohli soustředit na vlastní práci. Jistě není nutné vybíhat z kanceláře kvůli každému telefonátu. Důležité a delší hovory ale řešte raději mimo svůj pracovní stůl.

3. Neobědváme „čínu“ nad klávesnicí

Kolegyně, která má počítač přímo vedle vás, si libuje v aromatických jídlech. Každé dopoledne spořádá mísu zeleninového salátu, který si zalije spoustou aromatizovaného dresinku. Šéfův zástupce je zase stálým zákazníkem v asijském fastfoodu a obsah přinesené krabičky pak do sebe hází nad klávesnicí. Pokud už si berete jídlo k pracovnímu stolu, myslete kromě svých chuťových buněk i na čichovou pohodu ostatních.

4. Mobilní telefon si bereme vždy s sebou

Velmi známá situace z hromadné kanceláře. Kolega odešel na delší oběd nebo poradu a mobil si zapomněl na stole. Jeho mírně neurotický klient nebo babička se mu poté snaží dovolat metodou „volám pořád dokola” v domnění, že po dvacáté už to přece MUSÍ zvednout. Osamělý zvonící a vibrující mobil umí ostatní kolegy dovést na pokraj šílenství. Úplně zbytečně.

5. Do openspace patří barvy, květiny a (umírněné) dekorace

Podle průzkumu technologické společnosti 3M Česko postrádají dvě třetiny Čechů v kanceláři tvůrčí atmosféru. Prostředí jim připadá sterilní a neosobní. Není těžké uhádnout proč. Většina velkých openspace kanceláří je totiž vyvedena v bílé nebo šedé barvě. Osvěžte si společný prostor květinami, barevnými zástěnami nebo obrazy. Některé firmy se spojují s mladými umělci a nechávají si od nich zlepšovat interiér. Porada pak nemusí začínat nudným výčtem čísel z excelové tabulky, ale například debatou nad novým obrazem v zasedačce.

6. Debaty s kolegy přesouváme mimo kancelář

Do openspace kanceláře přichází kolega z jiného oddělení. Rychle vyhledá jiného pracovníka, se kterým chce stručně probrat jednoduchou provozní záležitost. Podstatou sdělení má být něco ve smyslu: pošli mi to – pošlu ti toProblém se ovšem komplikuje. K improvizované poradě jsou pozváni další členové týmu. Následkem toho se kolem jednoho stolu utvoří hrozen lidí, kteří spolu deset minut hlasitě diskutují. Zbývající kolegy to ruší a nemohou se soustředit na práci. Snažte se proto podobné debaty přesouvat vždy mimo openspace.

Jobs.cz

Další články k tématu

Nejhezčí kanceláře mají Google, IN-SPIRO a Air Bank

Které firmy nabízejí nejhezčí pracovní prostředí? Porota soutěže CBRE Zasedačka roku vybrala Google, IN-SPIRO a Air Bank. Posuďte sami, jestli to porotci trefili. O vítězství ve třech kategoriích (Zasedačka roku, Inovativní kancelářský koncept, Nejatraktivnější pracovní prostředí) se ucházelo 72 firem. » 2 minuty čtení « Zasedačka roku: Google Co řekli porotci: „Společnost Google patří obzvláště mezi … číst více

Co platí na šéfa, který řeší každý detail

Váš šéf se rád zasekává nad maličkostmi. Delegování je mu cizí a neustále něco kontroluje. Na skutečné vedení týmu nemá pro samou zaneprázdněnost čas. Jak se vypořádat s mikromanažerem, který se nechává pohltit detaily? » 2 minuty čtení « Dělejte i samostatná rozhodnutí Lidé s „nemocí“ zabývat se mikroúkoly by nejraději řídili celý projekt sami – proto … číst více

Pochlubte se hezkými kancly. Fotky sbírá Zasedačka roku

Bílé stoly, šedý koberec a jedna kytka na kilometr čtvereční open spacu. Že byste se v takové kanceláři zbláznili? Hodně firem si už naštěstí uvědomuje, že aby lidé dobře pracovali, potřebují se v kancelářích cítit dobře. » 2 minuty čtení « ↑ Skluzavka na poradu s kolegy (firma Techo). Pochlubte se, jak to u vás vypadá Pracujete ve … číst více

ADP: Buďte úspěšní a zůstaňte sami sebou!

Jako manažeři v ADP šéfují týmům, které se na dálku starají o mzdy firmám po celém světě. Kromě toho si Soňa Kahánek Kročilová a Roman Bečka vybrali ještě další pracovní „misi“. Soňa má pod palcem interní program „iWIN“, který pomáhá kolegyním rozvíjet kariéru nebo lépe sladit práci a péči o rodinu. Roman vede iniciativu „ADP Pride“, … číst více