„Kdo je podnikatel? Člověk, který dobrovolně pracuje 80 hodin týdně, aby nemusel pracovat 40 hodin týdně,“ říká do mikrofonu Filip Dřímalka, šéf společnosti EF1, a publikum v sále mu s úsměvem přikyvuje. V hledišti sedí asi stovka začínajících podnikatelů. Vesměs lidí, kteří opustili zaměstnaneckou jistotu 40hodinového pracovního týdne a vrhli se do budování vlastního byznysu.
5 tipů pro start podnikání
Jsme na pražském semináři Rozjezdů, soutěže pro začínající podnikatele, kterou pořádá T-Mobile. Projekt zahrnuje i bezplatné semináře, kam může přijít každý, kdo uvažuje o postavení se na vlastní nohy. Pokud jste přednášky nestihli, přinášíme vám několik užitečných tipů, které od řečníků zazněly a které se vám při plánování podnikání budou hodit.
Tip 1: Potřebujete kladné reference
Dnešní trh je už dost rozparcelovaný, takže uspět s novým nápadem je těžší. Nové technologie navíc změnily chování spotřebitelů. „Zákazníci dnes mají daleko větší moc. Své zkušenosti s výrobky a službami mohou okamžitě sdílet na internetu. I kdybyste měli své služby ze začátku nabízet zadarmo, abyste získali pozitivní reference, vyplatí se vám to,“ radí podnikatelům Filip Dřímalka. Kladnými zkušenostmi svých zákazníků se pak pochlubte na svém webu. Ovšem co nejvíce je zosobněte, aby byly důvěryhodné.
Jak ne: S firmou XY jsem byl velmi spokojen. Josef O., Zlín
Jak ano: Díky softwaru firmy XY jsme ušetřili významné náklady a získali nové zákaníky. Josef Omáčka, firma AB, Zlín. Přidat můžete i fotografii recenzenta, ale opravdovou, ne ilustračku z fotobanky.
Tip 2: Nezapomínejte na sekci O nás
Mnoho začínajících podnikatelů, kteří zakládají webové stránky, věnují mnoho času promýšlení grafiky. To je v pořádku, ale investujte také do dobrého SEO poradenství, které vás zviditelní ve vyhledávačích. Velkou pozornost věnujte webové sekci O nás. Není to jen formalita – zákazníci chtějí mít jistotu, že jste seriózní podnik. Zveřejněte fotky sebe i kolegů a napište ke každému, co má na starosti. Shrňte historii firmy, jej poslání a vizi. Pište z pohledu potenciálního zákazníka – a toho přece nejvíce zajímá, v čem mu můžete prospět.
Tip 3: Pravidla pro sociální sítě
Věděli jste, že pouze 2 procenta firem mají zpracovanou verzi webových stránek pro mobily? Nepodceňujte ani profil své firmy na sociálních sítích. Lukáš Krejča, specialista na online marketing, radí držet se těchto sedmi bodů:
1. Neprodávejte! Do postů na Facebooku nebo Twitteru prodejní nabídky nepatří.
2. Budujte vztahy. Sociální sítě mají vzbudit zájem zákazníků a přivést je k vám.
3. Buďte užiteční. Poraďte, pomozte a podpořte své uživatele, když v něčem tápou.
4. Bavte. Lidé hledají na sociálních sítích zábavu (ale nelámejte to přes koleno).
5. Buďte osobní. Představte svoji firmu jako místo, kde pracují zajímaví lidé.
6. Odpovídejte. Reagujte na dotazy a komentáře lidí, a to i na ty negativní. Kritiku nemažte.
7. Buďte aktivní. Lidé mohou být na sociálních sítích jindy, než je vaše pracovní doba, tedy například večer nebo o víkendu. Mějte to na paměti.
Tip 4: Zajímavé weby a aplikace pro podnikatele
Na stránkách Toggl.com si můžete nechat změřit, kolik času věnujete jednotlivým pracovním činnostem. To vám pomůže lépe plánovat a být efektivnější. Pokud se chystáte zákazníky oslovovat e-maily, pročtěte si stránky Smartemailing.cz. Na stránkách Odesk.com si zase můžete najmout virtuálního zaměstnance z celého světa, například asistentku nebo programátora.
Tip 5: Jak na podnikatelský plán
Podnikatelský plán je jakýsi jízdní řád vlastního podnikání. S tímto dokumentem půjdete například žádat do banky o úvěr. Jak má dobrý podnikatelský plán vypadat? Radí Petra Michalská z České spořitelny.
Cíl: Napište si, kde chcete, aby vaše firma byla za 1 rok a za 5 let.
Body: Sepište alespoň 80 bodů, které musíte udělat, abyste cílů dosáhli. U každého bodu zkuste odhadnout, jak dlouho vám bude splnění bude trvat.
Na kafe s kritikem. Po sestavení plánu pozvěte na kafe největšího pesimistu, kterého znáte. Dejte mu svůj výtvor přečíst a zeptejte se na názor. „Nebude se vám to dobře poslouchat. Pokud to ale vydržíte a nad připomínkami se zamyslíte, máte skvěle ošetřena veškerá možná rizika,“ říká Petra Michalská. Nemilosrdný kritik vás upozorní na chyby, které by vám třeba za půl roku mohly zlomit vaz.
Kolik jste ochotni ztratit? Ano, mějte už od začátku podnikání jasno, kolik jste ochotni prodělat.
Vize: Napište vizi a poslání svého podnikání, zamyslete se nad zákazníkem a jeho potřebami.
Jděte si půjčit do banky. Samozřejmě nemusíte, jestli máte vlastní prostředky nebo vám půjčí rodina. „Pokud vás bankéř odmítne, pravděpodobně vám velmi podrobně vysvětlí, proč vám banka úvěr nedá. To je podstatná informace, se kterou můžete dále pracovat,“ radí Petra Michalská.
Jobs.cz