Rozjíždíte podnikání? Tohle je dobré vědět

„Kdo je podnikatel? Člověk, který dobrovolně pracuje 80 hodin týdně, aby nemusel pracovat 40 hodin týdně,“ říká do mikrofonu Filip Dřímalka, šéf společnosti EF1, a publikum v sále mu s úsměvem přikyvuje. V hledišti sedí asi stovka začínajících podnikatelů. Vesměs lidí, kteří opustili zaměstnaneckou jistotu 40hodinového pracovního týdne a vrhli se do budování vlastního byznysu.

shutterstock_131553707

5 tipů pro start podnikání

Jsme na pražském semináři Rozjezdů, soutěže pro začínající podnikatele, kterou pořádá T-Mobile. Projekt zahrnuje i bezplatné semináře, kam může přijít každý, kdo uvažuje o postavení se na vlastní nohy. Pokud jste přednášky nestihli, přinášíme vám několik užitečných tipů, které od řečníků zazněly a které se vám při plánování podnikání budou hodit.

Tip 1: Potřebujete kladné reference

Dnešní trh je už dost rozparcelovaný, takže uspět s novým nápadem je těžší. Nové technologie navíc změnily chování spotřebitelů. „Zákazníci dnes mají daleko větší moc. Své zkušenosti s výrobky a službami mohou okamžitě sdílet na internetu. I kdybyste měli své služby ze začátku nabízet zadarmo, abyste získali pozitivní reference, vyplatí se vám to,“ radí podnikatelům Filip Dřímalka. Kladnými zkušenostmi svých zákazníků se pak pochlubte na svém webu. Ovšem co nejvíce je zosobněte, aby byly důvěryhodné.

Jak ne: S firmou XY jsem byl velmi spokojen. Josef O., Zlín

Jak ano: Díky softwaru firmy XY jsme ušetřili významné náklady a získali nové zákaníky. Josef Omáčka, firma AB, Zlín. Přidat můžete i fotografii recenzenta, ale opravdovou, ne ilustračku z fotobanky.

Tip 2: Nezapomínejte na sekci O nás

Mnoho začínajících podnikatelů, kteří zakládají webové stránky, věnují mnoho času promýšlení grafiky. To je v pořádku, ale investujte také do dobrého SEO poradenství, které vás zviditelní ve vyhledávačích. Velkou pozornost věnujte webové sekci O nás. Není to jen formalita – zákazníci chtějí mít jistotu, že jste seriózní podnik. Zveřejněte fotky sebe i kolegů a napište ke každému, co má na starosti. Shrňte historii firmy, jej poslání a vizi. Pište z pohledu potenciálního zákazníka – a toho přece nejvíce zajímá, v čem mu můžete prospět.

Tip 3: Pravidla pro sociální sítě

Věděli jste, že pouze 2 procenta firem mají zpracovanou verzi webových stránek pro mobily? Nepodceňujte ani profil své firmy na sociálních sítích. Lukáš Krejča, specialista na online marketing, radí držet se těchto sedmi bodů:

1. Neprodávejte! Do postů na Facebooku nebo Twitteru prodejní nabídky nepatří.

2. Budujte vztahy. Sociální sítě mají vzbudit zájem zákazníků a přivést je k vám.

3. Buďte užiteční. Poraďte, pomozte a podpořte své uživatele, když v něčem tápou.

4. Bavte. Lidé hledají na sociálních sítích zábavu (ale nelámejte to přes koleno).

5. Buďte osobní. Představte svoji firmu jako místo, kde pracují zajímaví lidé.

6. Odpovídejte. Reagujte na dotazy a komentáře lidí, a to i na ty negativní. Kritiku nemažte.

7. Buďte aktivní. Lidé mohou být na sociálních sítích jindy, než je vaše pracovní doba, tedy například večer nebo o víkendu. Mějte to na paměti.

Tip 4: Zajímavé weby a aplikace pro podnikatele

Na stránkách Toggl.com si můžete nechat změřit, kolik času věnujete jednotlivým pracovním činnostem. To vám pomůže lépe plánovat a být efektivnější. Pokud se chystáte zákazníky oslovovat e-maily, pročtěte si stránky Smartemailing.cz. Na stránkách Odesk.com si zase můžete najmout virtuálního zaměstnance z celého světa, například asistentku nebo programátora.

Tip 5: Jak na podnikatelský plán

Podnikatelský plán je jakýsi jízdní řád vlastního podnikání. S tímto dokumentem půjdete například žádat do banky o úvěr. Jak má dobrý podnikatelský plán vypadat? Radí Petra Michalská z České spořitelny.

Cíl: Napište si, kde chcete, aby vaše firma byla za 1 rok a za 5 let.

Body: Sepište alespoň 80 bodů, které musíte udělat, abyste cílů dosáhli. U každého bodu zkuste odhadnout, jak dlouho vám bude splnění bude trvat.

Na kafe s kritikem. Po sestavení plánu pozvěte na kafe největšího pesimistu, kterého znáte. Dejte mu svůj výtvor přečíst a zeptejte se na názor. „Nebude se vám to dobře poslouchat. Pokud to ale vydržíte a nad připomínkami se zamyslíte, máte skvěle ošetřena veškerá možná rizika,“ říká Petra Michalská. Nemilosrdný kritik vás upozorní na chyby, které by vám třeba za půl roku mohly zlomit vaz.

Kolik jste ochotni ztratit?  Ano, mějte už od začátku podnikání jasno, kolik jste ochotni prodělat.

Vize: Napište vizi a poslání svého podnikání, zamyslete se nad zákazníkem a jeho potřebami.

Jděte si půjčit do banky. Samozřejmě nemusíte, jestli máte vlastní prostředky nebo vám půjčí rodina. „Pokud vás bankéř odmítne, pravděpodobně vám velmi podrobně vysvětlí, proč vám banka úvěr nedá. To je podstatná informace, se kterou můžete dále pracovat,“ radí Petra Michalská.

Jobs.cz

Kam dál?

Kurzy a školení pro manažery

Další články k tématu

Jak si vybrat zaměstnance

S modelem „otec zakladatel“ si drobní podnikatelé nevystačí věčně. Přijde chvíle, kdy zjistí, že potřebují část úkolů i pravomocí delegovat na ostatní. Jak si do týmu v malé firmě vybrat správné kolegy a jakým chybám se při výběru vyhnout? Rady ohledně startu podnikání můžete získat i na seminářích pořádaných díky projektu T-Mobile Rozjezdy. Do Rozjezdů se … číst více

Tereza se našla v papíru, naučila se to v Asii

Papírové modely Terezy Hradilkové vypadají jako architektonické bonsaje. Trojrozměrná skládanka jednou znázorňuje Petřín, podruhé panoráma Žižkova a potřetí třeba japonskou horu Fudži. Své návrhy Tereza, původní profesí architektka, prodává pod značkou Porigami. Zálibu v papíru, která ji teď živí, si přivezla z Asie. ↑ Tereza Hradílková, autorka značky Porigami. Jobs.cz: Dva roky jste žila v Japonsku, čtyři roky … číst více

Navštívili jsme 7 coworkingů v Brně. Co jsme zjistili?

Coworking je myšlenka, která zachraňuje spoustu těch, kdo pracují z domu. Jenže doma jim pobíhají psi, sousedé a děti a nejde se tam soustředit. Coworking slouží všem, kteří na dálku řídí firmu, jsou na volné noze nebo pracují pro společnost z jiného města a potřebují klid a motivující prostředí pro práci. A taky je to skvělý vynález pro … číst více

5 webových služeb, bez kterých se neobejdete

Lámete si hlavu, jak uřídit své zakázky tak, abyste měli přehled a přitom nestrávili více času administrativou než samotnou prací? Vytipovali jsme pro vás 5 užitečných on-line pomocníků, kteří vám otravnou práci zpříjemní. Všechny jsou ve svých základních verzích zdarma a mají aplikace pro chytré telefony. Můžete je tak používat opravdu kdekoliv a vzájemně synchronizovat … číst více