Jak změnit práci, když máte sebevědomí v přízemí

Vaše práce vás nebaví nebo vám nevyhovuje. Přesto v ní zůstáváte, protože ve vás hlodají pochybnosti. Mám já vlastně co nabídnout? Vzali by mě vůbec někde? V hlavě si vytvoříte mýtus o sobě samých. Mýtus o tom, že nemá smysl se o něco snažit, když na to nemáte…

Poznáváte se? V našem seriálu Jak změnit práci krok za krokem si ukážeme, jak si můžete dopomoci k většímu sebevědomí, které vám umožní pustit se do projektu „nová práce“. Objevit, co ve vás je a prodat to ven. Dnes si přečtěte 1. díl:

Objevte, co je ve vás a pojmenujte to

Na příkladu si ukážeme, jak můžete postupovat, pokud chcete změnit práci a jít třeba i do jiného oboru.

Hanka, lektorka jazyků, ke mně přišla na kariérní konzultaci s tím, že vystudovala angličtinu jako druhý jazyk, dává příležitostně soukromé hodiny a má za sebou řadu různých brigád a dobrovolničení. Nyní hledá práci na plný úvazek. Nedokázala ale říct, co umí a co vlastně nabízí.

Jaké kroky pomohou si to uvědomit?

1. Napište seznam všech činností, které děláte

Hanka si nejprve napsala všechny činnosti, které měla na starosti napříč svými zkušenostmi: lektorování, příprava materiálů, komunikace se seniory, fundraising, administrativa, koordinace jazykových zkoušek, komunikace s klienty v multikulturním prostředí, řešení krizových situací atd.

2. Které činnosti vám jdou a zároveň vás baví?

Dále jsem se Hanky u každé činnosti ptala: Jak vám tato činnost jde? A jak moc vás baví? (mně například jde práce s Excelem a tabulkami, ale rozhodně mě nebaví a určitě tím nechci trávit své pracovní dny). Proto pište jen takové aktivity, u kterých si dovedete představit, že je budete v práci dělat.

3. Jaké dovednosti a vlastnosti k těmto činnostem potřebujete?

U činností, které Hanku baví a jdou jí, si napsala, jaké dovednosti jsou k nim potřeba. Dobrá zpráva: protože jí daná činnost jde, tak tyto dovednosti už dnes má.

Vznikl následující seznam Hančiných silných stránek:

  • Komunikace s klienty a lidmi obecně: schopnost navázat vztah, najít společné téma, rozesmát, motivovat, povzbudit.
  • Řešení krizových situací pod tlakem: schopnost zachování klidné hlavy, nalezení řešení.
  • Jazyky: využití angličtiny, španělštiny, čínštiny.

Jak přijít na své silné stránky? Zkuste si vybavit různé příhody z práce a nazvat si sami pro sebe, co ty příběhy vypovídají o vás a vašich vlastnostech a dovednostech. Dovednostem pak dejte obecný název. Můžete je následně využít v jakémkoliv oboru, kde jsou zapotřebí. Hanka díky tomu přišla na to, že může být cenným členem týmu v cestovním ruchu, multikulturních společnostech, v interní komunikaci, při práci s cizinci nebo se seniory.

» Podívejte se na nabídky práce na Jobs.cz

Jak popsat dovednosti a svou osobnost v životopise

Nyní máte seznam dovedností. Jak je napsat do CV? Představte si, že své dovednosti popisujete někomu, kdo vám právě dal nabídku na práci snů. Chce, abyste mu popsali, jak konkrétně se vaše dovednosti projevují. Určitě by vás napadlo hned několik příkladů. Vyberte jeden a na něm svou dovednost reprezentujte v CV, nejlépe stručně.

Příklad popisu dovedností a vlastností podle pozic, na které reagujete:

  • Zákaznická podpora: Klid

Jsem přátelská a klidná, umím uklidnit rozčíleného zákazníka i v případě oprávněné reklamace.

  • Administrativa: Pečlivost

Moje pečlivost není nemoc ani ztráta času, ale nenajdete po mně gramatické ani číselné chyby. Vždy vím, kde co je.

  • Back-office, data analyst, nákup, účetní: Dotahování věcí do konce

Nejsem moc kreativní, ale cizí nápady ráda zrealizuji a dotáhnu k dokonalosti.

  • Obchod: Vynikající komunikační dovednosti po telefonu

Nedělají mi problém cold-cally, neodradí mě odmítnutí.

Konkrétně a bez klišé

Pište zkrátka své dovednosti tak, aby si pod nimi každý něco představil a nebyla to jenom snůška klišé. Typickým příkladem je věta: Jsem flexibilní a umím pracovat samostatně i v týmu. Tohle prohlášení buď úplně vynechte nebo vysvětlete, v čem jste flexiblní. Třeba v tom, že vám nevadí občas pracovat dlouho, zaskočit za kolegu nebo udělat něco úplně mimo rámec popisu práce.

» Další díly seriálu Krok za krokem k nové práci

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Jděte za tím, co chcete (ne pouze od toho, co nechcete)

„A co vlastně chci v té nové práci dělat?“ To je důležitá otázka, na kterou však nebývá snadné najít odpověď. Mnohem jednodušší je vysypat z rukávu výčet toho, co nechceme… Jenže hledat práci podle toho, co nechci, je krátkozraké. Lidé se často zaměří třeba jen na jeden klíčový problém – mzdu, osobu šéfa nebo dojíždění a zbytek … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, … číst více

V hlavě personalisty: co rozhodne, že vás vybere

Podle čeho vlastně personalisté a manažeři vybírají toho nejlepšího? Co rozhodne, že nabídku předloží raději vám než člověku, který měl pohovor o hodinu dříve? Prozradíme vám to. 1. Znalosti a dovednosti Jedním z hlavních kritérií jsou samozřejmě znalosti a dovednosti. Jsou profese, kde se bez odpovídající kvalifikace prostě nehnete. Zkušení personalisté vám však potvrdí, že jen … číst více

„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Někdy se firmy snaží lidi tak moc nalákat a motivovat k poslání životopisu, že je spíš odradí. Prozradíme vám, proč je dobré pracovní nabídky číst trochu jinýma očima. Inzeráty jsou totiž dost specifická kategorie textů. Hledá … číst více