Děti a škola: když tradiční výuka nestačí

Listopadové EduFórum se neslo ve znamení alternativních škol a přístupů k učení. Na své si tak přišli zejména lidé, kteří se nespoléhají na tradiční české školství a hledají pro své děti jiné, stejně nebo více hodnotné formy vzdělávání. EduFóra se můžete zúčastnit i vy, příští setkání se uskuteční 11. prosince v Brně.

shutterstock_138573254↑ Aby je učení bavilo. Nechcete své dítě posílat do klasické školy? Dnes už si můžete vybrat z mnoha alternativ. Některé z nich představili řečníci na listopadovém EduFóru.

Dítě jako partner, ne podřízený

Dítě už vše má. Co nemá, o to si řekne. Není tedy nutné je příliš vychovávat, a to ani když to s ním „myslíte dobře“. Tvrdí to Katka Králová, která představila principy Nevýchovy. Podle ní „stačí“ jednat s dítětem jako s partnerem – diskutovat, nesekýrovat a nezneužívat nadřazeného postavení, které podle Králové spočívá jen ve fyzické velikosti dospěláka. Že jde teorie stranou, když potřebujete ráno vypravit dítě do školky? Králová nepopírá, že jednat s dítětem jako s partnerem může chvíli trvat. Doporučuje začít jednoduše – používat při konverzaci se synem nebo dcerou „kamarádský filtr“. Zamyslete se, zda byste stejně jako s dětmi mluvili s kamarádem, se kterým se chcete na něčem domluvit. Slova, která vypustíte z úst, stejně jako tón, kterými je pronášíte, se pravděpodobně rázem změní.

Nenašel jsi školu? Založ si svou

Katka Mrzenová hledala pro své dítě základní školu, ve které by učitelé jejího potomka vedli k zodpovědnosti a rozvíjeli jeho osobnost bez zbytečného zneužívání autority učitele a dospělého. V obci Škvorec a okolí, kde Mrzenová bydlí, však takovou „základku“ nenašla. Se svým názorem nebyla sama, a tak se s ostatními rodiči rozhodla, že si takovou školu otevřou sami. A to se jim skutečně povedlo – Základní škola Purkrabka otevřela letos první třídu. Rodičům se nejen podařilo vytvořit prostředí, které staví na jim blízkých principech Waldorfské školy, ale také se do činnosti „své“ školy aktivně zapojují a mnohem více se přirozeně zajímají o tom, co se ve škole děje.

V souladu s okolím a přírodou

Představte si skautský oddíl jako školu. Zhruba takto představil ředitel František Tichý gymnázium Přírodní škola. Chtěl tím zdůraznit přístup, který spolu se svými kolegy, učiteli a žáky vyznávají. Přístup, kdy rodiče a děti nevnímají školu pouze jako přípravu na budoucí život, ale uvědomují si, že život se odehrává i ve chvílích, kdy děti sedí ve školních lavicích. I když i ty jsou v Přírodní škole relativním pojmem, neboť studenti se každý rok vyrážejí učit na pět týdnů do přírody a každý týden tráví část vyučování v rámci takzvaného projektového dopoledne mimo školní zdi. Studenti se také podílejí na organizaci života školy a nově se zapojí i do výběru nových žáků.

Jiný přístup od školky po maturitu

Někteří lidé kritizují české školství pro jeho strnulost, nerespektování individuálních potřeb žáků nebo učení založené na memorování. Jeden z protipólů představuje například výuka uplatňující zásady Montessori pedagogiky. Žáci v těchto školách si do značné míry sami určují, co se chtějí učit a jakým tempem, učí se samostatně rozhodovat a pracovat v kolektivu, skrze konkrétní zážitek přebírají větší míru zodpovědnosti. Rodiče, kteří děti umístili do Montessori školek či základních škol však narážejí na to, že takovýchto škol je výrazně méně než těch tradičních. Při přechodu do „normální“ školy se tak právem obávají, jak jejich dítě zapadne do zcela jiného výukového prostředí. Na základě tohoto poznání vznikla Duhovka Group – školka, první stupeň a gymnázium, kde uplatňují Montessori přístup. Děti tak mohou Montessori školu zažít po celou dobu školní docházky. Na tento ucelený školní systém navazuje Duhovka institut, jehož cílem je seznámit s přínosem a zásadami Montessori přístupu také pedagogy, kteří je pak mohou sami uplatňovat.

Kdo se v tom má vyznat?

Možná i vy patříte mezi rodiče, kteří nechtějí své dítě „uvrhnout“ do osidel tradičního školského systému. Jak se však v množství alternativních přístupů vyznat? Informace najdete například na stránkách inovativnivzdelavani.cz. Představil je Pavel Kraemer, který mnoho let působil jako učitel v alternativních školách v zahraničí. Nebo můžete přijít na setkání Škola života, kde se setkáte s podobně naladěnými rodiči a zástupci škol a iniciativ, které v této oblasti vznikají.

Lenka Kováříková, Jobs.cz
lenka.kovarikova@jobs.cz 

Další články k tématu

Jak vypadá třída naruby a další 4 tipy na zajímavé učení

V září se po prázdninách vrátila nejen škola, ale i EduFórum – zajímavý projekt, který seznamuje s netradičními pohledy na vzdělávání. Na prezentaci do pražského Hubu tentokrát dorazilo asi 60 lidí. Představil se jim například Otakar Jícha s principem převrácené třídy, Petr Liko s Vím proč – novou stránkou na podporu výuky fyziky nebo Ondřej Brody a Evžen Šimera, kteří založili … číst více

Koučovat můžete i sami sebe. Třeba, když měníte práci

„Jako zaměstnanci zažíváme každý den spoustu situací, kdy se cítíme být do něčeho nuceni. Máme spoustu termínů, závazků, povinností. Do poloviny z nich se nám nechce nebo s nimi nejsme vniřně srovnaní. Máme pocit, že nestíháme, že jsme do něčeho tlačeni,“ říká psycholog David Heider v rozhovoru pro Jobs.cz. „Sebekoučování je pravým opakem tohoto pocitu. Ústí ve vědomí, že každý … číst více

Když se holky učí programovat

Mnoho žen má z IT respekt. Programování? Ne ne, to rozhodně není pro mě, kroutí hlavou. Právě pro ně je tu projekt RailsGirls – víkendové programátorské školení určené i začátečnicím. Holky si vyzkouší základy programování a zjistí, že to zase takový strašák není. Nechodí jen programátorky RailsGirls je projekt z Finska, který se rozšířil do mnoha států. Češky … číst více

Jak se lépe učit: Jste Pozorovatel, Posluchač nebo Hybatel?

Pokud víte, jaký jste studijní typ, příprava na zkoušku, písemku nebo jednání bude mnohem snazší. Udělejte si test a zjistěte, který ze smyslů je vám při učení největší oporou. Pak už po hodinách zírání do učebnice nezažijete pocit, že jste svůj studijní čas promrhali. Tak jako se lidé dělí na introverty a extroverty, choleriky a flegmatiky, … číst více