Jak napsat motivační dopis

Motivačním dopisem sdělujete, proč jste právě vy tím vhodným člověkem, kterého by firma měla přijmout. Dobře napsaný motivační dopis vzbudí u personalisty zájem poznat vás osobně. Můžete v něm uvést to, co se do CV nehodí.

shutterstock_110287778

  • Úvod – Proč píši?

Hned v úvodu dopisu přejděte k věci, vynechte zdvořilostní fráze. Personalisté jsou zaneprázděni a potřebují se hned dozvědět, proč se na ně obracíte. Specifikujte, jaká pozice vás zaujala. Nepište, že hledáte „jakoukoliv zajímavou pozici odpovídající vašim zkušenostem“. Personalista nemá čas ani chuť pro vás pozici vymýšlet.

  • Jádro sdělení – Proč jsem vhodný uchazeč?

Nevyjmenovávejte vše jako v CV, uveďte spíše příklady pracovních dovedností a úspěchů. Prokažte znalost oboru či firmy, kde byste chtěli pracovat. Zmiňte znalost trhu a odborné problematiky nebo to, že máte síť kontaktů. Nastiňte svůj profesní záměr. Při psaní se zaměřte na to, co vy můžete udělat pro firmu, než na to, co ona může nabídnout vám.

Pamatujte na cíl průvodního dopisu: nezapomeňte požádat o pohovor. Napište, kdy a jak je možné vás kontaktovat. Pokud dopis posíláte poštou, vlastnoručně jej podepište.

Nevěříte si? Napíšeme profi dopis za vás!      Najít pisálka

Pár dobrých tipů

  • Obsah musí zaujmout, vyvarujte se klišé. Hned první odstavec by měl obsahovat konkrétní důvod, proč píšete a vzbudit pozornost adresáta.
  • Pro každou pracovní nabídku, o kterou usilujete, napište originální průvodní dopis. Jeho obsah sestavte na míru dané firmě a dané pozici.
  • Text by měl být stručný a jasný. V každém případě bez pravopisných chyb. Pozor na překlepy!
  • Nebuďte familiérní ani podlézaví. Buďte sebevědomí, ale ne arogantní. Nepište motivační dopis v negativním tónu.
  • Dopis adresujte pokud možno konkrétní osobě.
  • Zájem o sebe zvýšíte, pokud v průvodním dopise šikovně zmíníte osobu, kterou váš potenciální zaměstnavatel zná.
  • Než dopis odešlete, přečtěte si jej „očima zaměstnavatele“.

» Prozkoumejte nejnovější nabídky na Jobs.cz

4 příklady motivačních dopisů

1. Uchazeč odpovídá na inzerát

Pokud odpovídáte na konkrétní pracovní nabídku, zvolte například tuto formu dopisu:

Vážený pan
Mgr. Lubor Kostelka
Všeobecná poradenská, a.s.
Belvederová 236
Praha 3

Odpověď na inzerát – Všestranný konzultant

Vážený pane Kostelko,

jsem „všestranný konzultant”, kterého hledáte v inzerátu na portálu Jobs.cz. Jsem konzultant s rozmanitými zkušenostmi a se schopností adaptace, když je třeba. Mám silnou poradenskou praxi a velmi dobré počítačové znalosti, jak požadujete.

Nyní pracuji u prestižní konzultační společnosti. Z projektů, které jsem realizoval, mohu poskytnout dobré reference. Z Vašeho inzerátu jsem získal dojem, že pozice u Vás je velmi podobná té, na které pracuji.

K dovednostem, které uvádím ve svém životopise, jako je plánování, organizace a řízení, ještě dodám, že mám certifikát z kurzu Project Manager pořádaného prestižním Management Institute.

Kontaktujte mne, prosím, na níže uvedených kontaktech.

Děkuji za Váš čas a jsem s pozdravem,

Jan Novák
Lísková 358
Tábor
Tel.: 656 565 656
E-mail: novak@ma­il.com

2. Příklad nevyžádaného motivačního dopisu

Ne vždy zaměstnavatelé od uchazečů motivační dopis výslovně požadují. I tak je vždy lepší ho napsat. Třeba takto:

Vážen pan
Mgr. Lubor Kostelka
Marketingová poradenská, a.s.
Belvederová 236
Praha 3

Zájem o pracovní pozici v marketingu

Vážený pane Kostelko,

mám velké zkušenosti v oblasti marketingového výzkumu. Jsem autorem mnoha článků o zlepšování účinnosti nástrojů marketingového výzkumu publikovaných v renomovaných odborných médiích. Mohu Vám poskytnout hodnotnou pomoc při naplňování cílů Vaší firmy, při realizaci klíčových projektů a zdokonalování Vašich marketingových nástrojů.

V prosinci dokončím dizertační práci a rád bych zúročil své dosavadní zkušenosti i vzdělání v oblasti marketingového výzkumu u prestižní marketingové společnosti.

Domnívám se, že můj potenciál je pro Vás použitelný a přínosný, proto si dovolím Vás kontaktovat pro domluvení osobního pohovoru.

S pozdravem,

Jan Novák
Lísková 358
Tábor
Tel.: 656 565 656
E-mail: novak@ma­il.com

3. Referenční motivační dopis

Doporučil vám známý či bývalá kolegyně, abyste oslovili konkrétní společnost s žádostí o místo? Jeho či její jméno je třeba uvést hned na začátek dopisu, abyste si byli jisti, že si jej adresát přečte. Opět je třeba poukázat na své přednosti a zkušenosti a také na to, čím můžete být pro firmu přínosní. Dobrá je i zmínka o tom, jak jste byli hodnoceni dřívějšími zaměstnavateli.

Pan Lubor Kostelka
Reklamní a komunikační společnost, s r.o.
Belvederová 236
Praha 3

Vážený pane Kostelko,

paní Jana Veselá, výkonná ředitelka agentury Eleanora mi doporučila, abych Vás kontaktoval ve věci otevřené pozice PR specialista u vaší společnosti.

Jako redaktor Závažných listů jsem rozvinul svůj novinářský talent a zkušenosti. Kolektiv Závažných listů je úzký, proto jsem měl možnost se naučit i redakční formátování, tvorbu konceptů, korektury, proniknout do vydavatelských aktivit a poznat dohled nad výrobou.

Díky mé současné pozici ve společnosti Petr & Petr mám široký přehled v oblasti komunikačních aktivit, od tvorby tiskových zpráv po přípravu obsahu direct mail kampaní.

Jsem vysoce motivovaný, což předchozí zaměstnavatelé ocenili rychlým profesním postupem a rychlým přidělováním větších pravomocí a zodpovědností. Z pozice asistenta vydavatele jsem během pouhých pěti měsíců postoupil na post samostatného redaktora.

Velice rád s Vámi budu hovořit o možnostech, jak bych mohl být prospěšný vaší společnosti.

Jan Novák
Lísková 358
Tábor
Tel.: 656 565 656
E-mail: novak@ma­il.com

Nevěříte si? Napíšeme profi dopis za vás!      Najít pisálka

Další rady k tématu

Jak napsat CV

Personalisté věnují jednomu životopisu sotva 20 vteřin. Pokud ale víte, jak CV napsat atraktivně, nemusí vás toto číslo trápit. Dejte dohromady životopis, se kterým najdete vysněnou práci. 5 rychlých rad pro dobrý životopis: CV není slohové cvičení. Neměli byste přesáhnout dvě A4, ale se stručností to ani nepřehánějte. U každé pracovní zkušenosti v několika odrážkách … číst více

Jak se připravit na pohovor

Pracovní pohovor trvá zhruba hodinu. Personalista se snaží zjistit co nejvíce o uchazeči a posoudit, jestli se na danou pozici hodí a zapadne do týmu. Někdy personalisté svými otázkami kandidáty schválně vyvádějí z konceptu – testují, jak zvládají stres. Na pohovoru ale nesmějí padnout diskriminační otázky – na rodinný stav, věk, počet dětí, sexuální orientaci … číst více

Videodotazníky a psychometrie

Životopisem, motivačním dopisem a pohovorem přijímací řízení do firmy nekončí. V poslední době se prosazují další metody náboru, například psychometrické testy nebo videodotazníky. Psychometrie S psychometrickými dotazníky se setkávají lidé hlásící se zejména na vedoucí, odborné nebo obchodní pozice. Personalisté je ale používají i u nižších pozic, například administrativních, kde se předpokládá kontakt s klienty. Psychometrický dotazník lidé … číst více

Jak zvládnout assessment centre

Assessment centre je skupinová metoda výběru. Je to trochu spolupráce a trochu soupeření. Firma pozve skupinku nadějných kandidátů na půldenní nebo celodenní setkání. Skupinka poté plní různé úkoly a zaměstnavatel si dělá obrázek: který uchazeč je ten pravý? » Prozkoumejte nejnovější nabídky práce na Jobs.cz Co je assessment centre? Assessment centre firmy používají na nejrůznější … číst více