Lidé se bojí o práci, ačkoliv volných míst přibývá

Ačkoliv se situace na pracovním trhu v Česku zlepšuje, dva ze tří lidí mají strach, že v letošním roce o místo přijdou. Vyplývá to z průzkumu agentury Jobs.cz, která je součástí společnosti LMC.

Jak napovídají čísla za leden, pracovních nabídek letos zatím přibývá. V prvním měsíci jich zaměstnavatelé na Jobs.cz vystavili 20 746, což je téměř o 11 procent více než za stejné období před rokem. Ve srovnání s prosincem došlo k nárůstu o 9 procent.

Pokles se opakovat nebude

K optimismu by měl přispět také pokles nezaměstnanosti v posledním kvartále loňského roku na 6,5 procenta.

"Potvrdilo se, že firmy po tradičním mírném vánočním útlumu opět obnovily nábory zaměstnanců," uvádí autoři šetření. Vývoj pracovního trhu tak i na počátku tohoto roku navazuje na pozitivní trend z loňského jara.

Podle analytika LMC Oldřicha Myslivečka vše nasvědčuje tomu, že čeští zaměstnavatelé již během poklesu 2009 provedli potřebné propouštění a nyní jsou na možné otřesy poměrně dobře připraveni.

"Firmy nabírají s rozumem a nemají nadstavy. Propouštění lze maximálně očekávat v bankovnictví. Tradičně citlivé je pak stavebnictví," komentuje mluvčí LMC Tomáš Dombrovský. K propadu na pracovním trhu by podle něj nemělo dojít, ani když bude ekonomika stagnovat, ani když mírně klesne.

 Převládá nejistota

Obavy lidí však přesto postupně rostou. V lednu odpovídal na inzeráty rekordní počet lidí. Na vystavené nabídky míst reagovalo v lednu 606 tisíc zájemců.

Ti nejčastěji reagovali na inzeráty v oblasti obchodu, prodeje a administrativy. Zde připadá šedesát až sedmdesát reakcí na jeden inzerát, uvádí Dombrovský.

Z výzkumu, který Jobs.cz mezi dvěma tisíci respondenty realizovala, navíc vyplývá, že 69 procent osob má z vývoje v letošním roce strach. Dalších 21 procent dotázaných si naopak věří, že jim stávající práce zůstane, nebo že snadnou zvládnou získat jinou. Zbylých 10 procent oslovených si nebylo jisto.

Chybí dobré zprávy

Podle zástupců LMC za pesimismus může především záplava negativních zpráv v médiích, která ovlivňuje očekávání a chování zaměstnanců.

Mezi pozitivní informace patří podle Dombrovského například růst spotřebitelské důvěry nebo zvýšení objemu zakázek. "Prostor věnovaný dobrým číslům je menší než ten, který se věnuje veškeré panice okolo bank a Řecka," komentuje pro Aktuálně.cz.

Obavy se projevují například tím, že lidé jsou méně ochotní riskovat změnu – i kdyby měli šanci získat lepší plat. Zaměstnavatelé tak například často mají problém přetáhnout schopné odborníky odjinud.

"Odrazuje je řada faktorů – zkušební doba, nejistota, zda do nového týmu zapadnou a další. Naopak lidé bez práce si uvědomují, že příznivá doba pro nalezení uplatnění nemusí trvat dlouho, a proto nyní hledají mnohem intenzivněji," doplňuje Mysliveček.

Zdroj: aktualne.cz 

 

Další články k tématu