Dárky pro zákazníky ano, ale s rozmyslem

Dárky představují efektivní způsob, jak posilovat vztahy se zákazníky. Je však třeba dodržovat určitá pravidla, abyste zákazníky naopak neodradili. Prvním pravidlem je nespoléhat na to, že dárky pomohou vztah se zákazníkem vytvořit. Naopak byste je měli používat teprve pro prohloubení vztahů, které již existují a fungují. Příliš brzký dárek může působit podezřele nebo i zoufale (podobně jako velká kytice květů na schůzce naslepo).

Pozor na drahé dárky

I když dárky budete dávat jen zákazníkům, s nimiž máte bližší vztah, nikdy nedávejte příliš drahé dárky. Mohlo by to vypadat jako úplatek. Pamatujte si, že chcete ukázat svůj zájem, nikoli vzbuzovat v zákaznících pocit, že jsou povinni u vás nakoupit.

Dárek by měl vždy být osobní

Čím více bude váš dárek odpovídat osobním zájmům zákazníka, tím více jej ocení. Vyhýbejte se dárkům ve formě propagačních předmětů. Dodržujte etická pravidla – nenabízejte například dárky žurnalistům, kteří je nemohou přijímat. Uvědomte si také, že pravidla se mohou měnit v závislosti na regionu, v němž se pohybujete. Například v Číně nebo v Rusku je dárek při obchodních jednáních samozřejmostí a vynechání dárku je považováno za hrubý přečin.

Zdroj: HR News

Další články k tématu