3 dobře míněné věci, kterými si pokazíte pohovor

Jak se připravit na pohovor: to zajímá asi každého, kdo se na nějaký zrovna chystá. Nejspíš je vám jasné, že máte přijít včas, být hezky oblečení a usmívat se. Jenže dojem si můžete i zbytečně pokazit. Třeba těmito 3 věcmi, které byly původně myšleny dobře. Zkuste se jim vyhnout.

1. Přehnaná (nebo nezvládnutá) řeč těla

Všude se přece píše, jak je důležitý oční kontakt, úsměv, rovná záda, pevný stisk ruky… To určitě platí, ale zase pozor, abyste to nepřehnali.

Pokud při každé odpovědi divoce mácháte rukama, nebudete díky tomu působit energičtěji nebo jako rozený lídr. Personalista pozná, že jsou gesta umělá a naučená. Řeč těla by měla váš projev přirozeně doprovázet, ne ho přebíjet.

Buďte přirození – to je asi základní rada. I svou neverbální stránku však můžete trochu vyladit. Tedy hlídat si, že udržujete oční kontakt, nesedíte na židli zkroucení, nesaháte si z nervozity neustále na obličej a podobně.

Nic se však nemá přehánět. Extrémně pasivní ani extrémně aktivní řeč těla vám prostě body nepřinese.

» Podívejte se na nové nabídky práce

2. Moc vysvětlujete, proč jste skončili

Je to jedna z rutinních otázek: „Co bylo důvodem vašeho odchodu z předchozí práce?“ Nikdo nechce vypadat jako fluktuant. Nebo ještě hůř – jako člověk, kterého vyhodili.

Někteří uchazeči se však (ve snaze rozptýlit možné pochybnosti) rozpovídají až moc. Zahltí personalistu sáhodlouhou historkou na téma: „naše vzájemné představy se nepotkaly“, případně: „cítím, že potřebuju změnu.“

Přílišnou snahou vysvětlit, že jste skončili opravdu jen kvůli sobě a ne kvůli výtkám šéfa, můžete vzbudit přesně opačný dojem. Tedy že něco nebylo tak úplně v pořádku nebo že jste svůj odchod z předchozí firmy dosud neskousli.

Tip: Zkuste se nad touto otázkou zamyslet doma a připravte si k ní tři, čtyři věty. Pokud budou dávat hlavu a patu, víc není potřeba. Berte to tak, že je to prostě jen jedna z mnoha otázek, které mohou zaznít – není třeba si z ní dělat ústředního strašáka.

3. Příliš spoléháte na improvizaci

„V člověku to buď je, nebo není. A pokud to v něm není, žádná příprava mu nepomůže.” Řídíte se při hledání práce heslem, že přirozenost je hlavní trumf? A že na pohovoru buď okouzlíte svou osobností, nebo vám ta práce prostě nebyla souzená?

No, může to tak být. A pokud dokážete improvizovat, je to určitě velké plus. Na druhou stranu, vyrazit na pohovor úplně bez přípravy a spoléhat, že jím prostě nějak proplujete, také není to pravé.

Jde o to, že na všechny otázky se vám nemusí podařit vymyslet zajímavou odpověď jen tak z hlavy. I když si myslíte, že víte co chcete říct, z nervozity se do toho můžete nechtěně zamotat. A další šanci napravit špatný dojem už bohužel nedostanete…

Tip: Pohovor trvá hodinu, což je příliš krátká doba, abyste o sobě dokázali sdělit vše. Právě u toho začíná domácí příprava – co chcete, aby se o vás manažer a personalista dozvěděli? Sepište si to v bodech. Na konkrétní otázky, ať už zazní jakékoliv, se vám pak bude odpovídat mnohem snáz.

Co personalistům nejvíc vadí? Když je znát, že nevíte skoro nic o tom, co jejich firma vlastně dělá. Nebo když neumíte stručně a jasně popsat, co jste dosud dělali a s čím máte největší zkušenost.  Nebo když z vás musí páčit, proč tuhle práci vlastně chcete.

Čím dalším si můžete pohovor pokazit?

  • Není z vás cítit, že o tu práci vážně stojíte, projevujete jen minimální zájem.
  • Skáčete do řeči: předvídáte otázky personalistů do té míry, že je nenecháte ani domluvit.
  • Máte naprosto jasno v tom, co všichni okolo dělají špatně.
  • Stěžujete si na předchozí zaměstnavatele, házíte na ně špínu.
  • Máte problém formulovat své myšlenky. Používáte moc slovních vycpávek nebo se takzvaně rádi posloucháte.

» Podívejte se na nové nabídky práce

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

5 inspirativních knih, které přečtete za odpoledne

Cítíte se někdy v roli manažera jako Alenka v říši divů? 100 zlatých pravidel jak být nejlepším manažerem. 10 nejdražších manažerských chyb. 99 tipů pro úspěšné vedení lidí. Jak asi tušíte, jen přečtením stohu manažerských knih se z vás všemi milovaný a inspirativní šéf nestane. Pro ty, kteří hledají inspiraci v příbězích spíše než v „zaručených návodech“, jsme vybrali … číst více

Czechitas: Schopné holky fušují klukům do IT

Holky v IT aby jeden hledal lupou. Dita Přikrylová, která pracuje v IT poradenství, o tom ví své. Rozjela proto Czechitas, kde spolu s dalšími nadšenými „ajťačkami” zasvěcuje holky do tajů kódování, programování, navrhování webů nebo grafiky. K IT tak díky jejím workshopů zatím přičichly stovky holek, už brzy se ale začnou počítat na tisíce. … číst více

12 hlášek o práci, které vás inspirují i pobaví

Víte, kolik hodin jste letos strávili v práci? Pokud máte plný úvazek, bylo to kolem 1.700 hodin. Těchto 12 citátů vám teď možná pomůže se ohlédnout, jaké pro vás letošní pracovní hodiny byly – jestli na ně vzpomínáte rádi, nebo spíš kysele. V každém případě: Jobs.cz tu pro vás bude i v roce 2016, abyste si našli práci, … číst více

Jak si víc věřit, když toužíte změnit obor

Ve své branži jste možná zakotvili před deseti nebo i více lety. Růžové brýle jsou dávno dole, vidíte realitu své profese bez příkras a začínáte pochybovat, že vás v ní ještě čeká něco zajímavého. Prostě by to chtělo změnu. Nejen práce, ale rovnou celého oboru. Jak najít odvahu udělat krok do neznáma? Z bankovní úřednice učitelkou Andrea … číst více